KRONIK: Kommuner bør praktisere rettidig omhu

Det begynder at haste for kommunerne, hvis de skal udnytte lavkonjunkturen til at få lappet på de kommunale veje.

Licitationen, d. 7. maj 2010
Af Henrik Garver, adm. direktør i FRI

Biler i mylder 295*140

Forleden kunne vi endnu engang læse i medierne, at kommunerne kan spare milliarder, hvis de benytter lavkonjunkturen til at få indhentet vedligeholdelsesefterslæbet på de danske veje.

Budskabet om at få sat turbo på vejvedligeholdet er efterhånden blevet gentaget nogle gange og bekræftet af adskillige rapporter og analyser. Men et godt budskab kan ikke gentages for tit, og derfor kommer vi i Foreningen af Rådgivende Ingeniører gerne med opfordringen en gang til.

For nu begynder det faktisk at haste for kommunerne, hvis de skal udnytte lavkonjunkturen til at få lappet på de kommunale veje. Naturligvis er krisen ikke ovre endnu; bygge- og anlægssektoren opererer stadig i et svært og usikkert marked. Det gælder både rådgivere, arkitekter og de udførende virksomheder. Men der er flere forårstegn. Økonomien har stabiliseret sig, arbejdsløsheden lader til at have toppet, og de seneste konjunkturer fra Danmarks Statistik viser tegn på en gryende optimisme, selv i byggeriet.

Men den nuværende usikre situation i såvel erhvervsklimaet som den nationale økonomi kan anvendes til nye positive tiltag. Produktudvikling af byggeriets værdikæde, så at sige. Som Danske Anlægsentreprenører har foreslået er det oplagt at tage nye funktionskontrakter i brug, der giver entreprenørerne mulighed for at tilpasse arbejdet og dermed give kommunerne langsigtede besparelser på det arbejde, der alligevel skal foretages på de danske veje.

Øget fokus på kvalifikationsbaseret udvælgelse af rådgivere (frem for udvælgelse baseret på pris), kunne være et andet tiltag.

Kombinationen af opgavemangel i de virksomheder, der leverer løsningerne, stram økonomi hos kommunerne og et spirende opsving er en god grobund for nye, strategiske samarbejder, der vil forberede både erhvervslivet og kommunerne til vækst.

Derfor handler det for kommunerne om at benytte sig af, at ordrebøgerne hos både rådgivere og udførende er tyndere, end vi har set det i fem år. Rettidig omhu fra kommunernes side vil betyde, at vedligeholdelsesopgaver formentlig kan afholdes til en lavere pris, samtidig med at man forebygger de udgifter, som dårlige veje og kortsigtede lappeløsninger vil skabe i fremtiden. Det er sund fornuft, og der skal handles nu.

Kategoriseret under: