PM: Geologen vender hver en sten

Carsten Toft Boesen er ny formand for de rådgivende ingeniører. Den adm. direktør i NIRAS er omhyggelig med detaljerne og aktiv i branchesammenhæng - men flokdyr bliver han aldrig.

Med Carsten Toft Boesen som ny formand i Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er der minimal risiko for, at organisationen havner i DR’s detektor-program. Boesen er ikke ingeniør, han er geolog, men baggrunden fra den eksakte naturvidenskab fornægter sig ikke. Fakta og dokumentation skal være på plads, når der træffes beslutninger. Kommer man med et oplæg baseret på ”mener”, ”synes” eller ”tror” i stedet for fakta, er der stor sandsynlighed for, at der er dømt ”en ommer”.

Det bliver med sikkerhed ikke råbt , som  i de gamle Tuborg-reklamer. Sådan er kulturen ikke, hverken i FRI eller i NIRAS, hvor Carsten Toft Boesen til efteråret runder sit 30-års jubilæum - halvdelen af tiden som adm. direktør. Her er omsætningen mere end tredoblet i hans direktørtid. Fra at være en overvejende dansk virksomhed er NIRAS i dag midt i en internationalisering med afsæt i en skandinavisk base.

Den stærke faglige og ret uformelle kultur er der dog ikke ændret på. Den administrerende direktør lider ikke af beslutningsangst og borer sig ned i detaljer, når det er nødvendigt. Men den ydre status er beskeden. Direktørkontoret på små 20 kvadratmeter deler han med en personlig assistent og en direktionssekretær, og han ses jævnligt med opvaskebørsten i tekøkkenet, når kaffekoppen skal have en tur.

Respekt for ledelse som fag

Kodekset er, at man opfører sig ordentligt og sætter sig grundigt ind tingene. Og det er på ingen måde kun rettet mod andre. Derfor tog Carsten Toft Boesen en Henley MBA i respekt for, at ledelse er et fag. Og for et års tid siden var han selv deltager på første hold, da NIRAS lancerede en uddannelse i salgsledelse.

I FRI får man med Boesen en rutineret organisationsmand i spidsen. NIRAS-direktøren var også formand i perioden 2004-7.  DI’s eksportudvalg, bestyrelsen for Danmarks eksportråd og DI’s forskningsudvalg er et mindre udpluk  af de udvalg og bestyrelser, som har nydt godt af Carsten Toft Boesen. Et af de resultater, han selv er godt tilfreds med, er DI’s bidrag til en mere fokuseret forskningspolitik, hvor man ikke smører forskningsmidlerne tyndt ud men tør satse på forskningsfelter med strategisk potentiale. I sin tidligere formandstid i FRI arbejdede han for at samle kræfterne blandt videnrådgivere. Det førte til, at FRI blev en del af DI og indgik i samarbejdet omkring DI Videnrådgiverne.

Til kamp mod juristeriet

Med formandskasketten på igen er der god grund til at se på, om der er områder, hvor samarbejdet kan optimeres, pointerer Carsten Toft Boesen. Derudover står regler og praksis på udbudsområdet på toppen af den nye FRI-formands to-do-liste.

Som ung geolog var han vant til, at ABR – Almindelige Betingelser for Rådgivning – blev brugt som standard i kontrakter, og ofte kunne et tilbud stå på fire-fem A4-sider. Sådan er det ikke længere. Mange tilbud er svulmet op til ringbindsstørrelse, uden det giver mere værdi for hverken kunder, rådgivere eller samfundet. Tværtom, for der bliver brugt masser af timer på juridiske spidsfindigheder. I stedet skal man bruge krudtet på innovation, der kan gavne både branchen, rådgivere og samfundet, lød det allerede i januar, da NIRAS-direktøren gik i medierne. Han har kolleger og konkurrenter med sig i den sag, og der ligger allerede en strategi i FRI, som sætter emnet på toppen af agendaen.

I en branche, hvor et slips nærmest er suspekt, hvis man ikke har en direktørtitel, vil Carsten Toft Boesen ofte være spidskandidat, hvis herremoderådet kom forbi med en pris. Men det stramme CEO-jakkesæt gemmer også en lille anarkist, der helst ikke vil sættes bås.

Først og fremmest geolog

Da NIRAS-direktøren sidste forår var med på en cykeltur for topledere, konstaterede han, at næsten alle havde to-tre børn, oftest med ungdomskæresten, og alle kørte i mørk stationcar af solidt tysk fabrikat. Det var lidt uhyggeligt, at man var så ens, synes Carsten Toft Boesen, der når det gælder fodbold hellere vil være på lægterne i Brøndby end i en corporate lounge i Parken.

For ham fungerer den daglige tur i den mørke stationcar fra hovedkontoret i Allerød til hjemmet i Roskilde som en mental rejse, hvor slipset løsnes. Han er et privat menneske, og trods en døgnåben mobiltelefon vil han gerne skille tingene lidt ad.

Efter 15 år i direktørstolen siger Carsten Toft Boesen stadig for det meste ”geolog,” når han skal præsentere sig med sin profession. Det var mere tilfældigheder end karriereplan, at han havnede på ledelsessporet i et privat firma frem for at gå forskervejen.

Det kommer rådgiverbranchen til gavn de kommende år, hvor man får en førstemand, der kan gennemskue kritiske jordlag og muligheder for at ramme vandårerne – I dag dog primært billedlig talt.

Blå Bog – Carsten Toft Boesen

Født 1959

Cand.scient. i geologi 1985, ansat i NIRAS samme år.

Leder af divisionen for Vand og Miljø fra 1994.

Adm. direktør fra 2000.

MBA fra Henley Business School i 2010

Diverse tillidsposter. Formand for FRI, DTU advisory Board, Danmarks Eksportråd, bestyrelsen for DHI, udvalgsposter i DI. m.m.