Guldmand i front, vinder

Pressemeddelelse: Årets unge rådgiver blev Jacob Philipsen fra Rambøll

På FRI's Årsdag blev Jacob Philipsen fra Rambøll kåret som årets unge rådgiver. Han fik prisen for sin stærke faglighed, sin kompetente projektledelse og ikke mindst sine evner for kundehåndtering og formidling.

1. marts 2012

"Titlen som årets unge rådgiver i Danmark går til Jacob Philipsen fra Rambøll. Han er blot 33 år og har allerede demonstreret en ekstrem stærk faglighed inden for geoteknik. Samtidig har Jacob fremragende evner inden for projektledelse, formidling og kundehåndtering. Netop det sidste gør ham til en god rollemodel for rådgivende ingeniører, fordi det er så vigtigt for os som branche at have en god dialog med vores kunder og kunne vejlede dem til at foretage de rigtige valg allerede tidligt i et projektforløb. Vi glæder os til at følge Jacobs karriere fremover - han er gjort af det stof, der skaber ledere både fagligt og forretningsmæssigt," udtaler direktør i FRI Henrik Garver.

Jacob Philipsen er 33 år og arbejder med geotekniske konstruktioner hos Rambølls afdeling "Ports & Geostructures".

"Det er fantastisk, at det geotekniske område kommer frem i rampelyset. Jeg er stolt over, at jeg på den her måde kan være med til at kaste lidt glans over rådgiverens rolle i projekter med geotekniske konstruktioner," siger Jacob Philipsen.

Jacob har senest arbejdet som chefkonsulent på Nordhavnsvej-projektet, det største vejkonstruktionsprojekt i København i 50 år. Som noget usædvanligt for så ung en ingeniør er Jacob Philipsen desuden for nyligt blevet bedt om at indtræde i Dansk Geoteknisk Forenings komité for Eurocode 7.

"Jacob er dybt engageret i alt, hvad han foretager sig. Hans entusiasme, dedikation og stærke faglighed kombineret med hans evne til at se nye markedsmuligheder var en afgørende faktor for, at Rambøll i 2011 etablerede en ny afdeling målrettet projekter med avancerede geotekniske konstruktioner. Trods sin unge alder er han allerede en af pionererne bag udviklingen af nye beregningsmetoder på området," siger Ib Enevoldsen, direktør for transport, Rambøll.

Med titlen som årets unge rådgiver i Danmark følger et syv måneder langt uddannelsesprogram i ledelse, som International Federation of Consulting Engineers (FIDIC) står for. Med kåringen er Jacob Philipsen desuden automatisk med i konkurrencen om at blive årets unge rådgiver i Europa. Kåringen finder sted i Lissabon den 24.-25. maj 2012 i regi af European Federation of Engineering Consultancy Associations (EFCA).

Billede af Årets unge FRI-rådgiver 2012, Jacob Philipsen, og FRI's formand, Peter Hostrup Rasmussen.