Pressemeddelelse: Rådgivende ingeniører konsoliderer sig i Europa

Konkurrence om de mange store opgaver i blandt andet Asien betyder, at de største europæiske rådgivende ingeniører konsoliderer sig. For flere af de danske rådgivende ingeniørvirksomheder betyder det, at flere af dem rykker længere ned af top 300-listen på trods af, at branchen i Danmark har stigende omsætning. Det fremgår af rapporten Sector Review fra Svensk Teknik och Design, udarbejdet i samarbejde med FRI, Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

Opkøb og fusioner præger den europæiske ingeniørbranche, viser tal fra Sector Review, der er udarbejdet af Svensk Teknik och Design. De store europæiske rådgivende ingeniørvirksomheder fortsætter med at opkøbe mindre virksomheder. De bliver nødt til at ekspandere for klare den internationale konkurrence om opgaverne især i Asien.

”Opkøb og fusioner præger i højere grad den europæiske ingeniørbranche end, det er tilfældet i Danmark.

De store europæiske rådgivende ingeniørvirksomheder fortsætter med at opkøbe mindre virksomheder med henblik på at styrke deres markedsposition, når økonomien i Europa igen kommer op i tempo.

Væksten i de europæiske virksomheder er drevet af, at hvis de skal gøre sig forhåbninger om at komme ind på de gode opgaver, hvad enten det er Europa eller Asien, så kræver det robusthed til en styrket international konkurrence. Det betyder i praksis, at virksomhederne skal kunne levere både lave omkostninger og teknisk excellence, dog ikke nødvendigvis samtidig, men i de rigtige, differentierede projekter. Det er et krav fra kunderne, i et marked hvor konkurrencen i stigende grad internationaliseres,” siger Henrik Garver, administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

Asien præges i disse år af et antal megaprojekter: broer, lufthavne, energisystemer og hele byer, hvor de internationale rådgivere skal levere den største del af den viden og det design, der skal til for at realisere visionerne. Men for at kunne være med kræver det større volumen i virksomhederne. Det er en af konklusionerne i ’Sector Review’, at særligt dette har været med til at drive væksten blandt de største rådgivervirksomheder i Europa.

Men konsolideringen i Europa betyder også, at Rambøll, der sidste år var nummer 10 på listen, nu er rykket ned på en 13. plads på trods af, at Rambøll omsætningsmæssigt har haft et godt 2012.

”Der er meget kort afstand fra at være nummer 8 på listen til at være nummer 16. Rambøll har gjort det godt i 2012, og årsagerne til, at de dykker en anelse på listen, er, at de virksomheder, som ligger lige omkring Rambøll, er vokset en anelse mere. Placeringen som nummer 13 er stadig flot. På linje med den generelt høje placering af de øvrige danske rådgivere er det et udtryk for, at der er efterspørgsel i hele verden efter den professionalitet, viden og de ydelser, som danske rådgivende ingeniører leverer,” siger Henrik Garver.

COWI rykker en enkelt plads frem i tabellen og befinder sig på en 21. plads. Det største danske ryk tager EKJ-gruppen, der i forhold til 2012, går fra en plads som nummer 250 på listen til en plads som nummer 223.

Et af de lidt mere kuriøse ting, som Sector Review afslører, er, at Rambøll er den tredjestørste danskejede arkitektvirksomhed i Norden.

”At Rambøll i dag er den tredjestørste danskejede arkitektvirksomhed i norden er udtryk for en generel brancheglidning mellem en række forskellige rådgivererhverv. Det er en strukturelt meget interessant udvikling og et tema, som FRI sætter spot på i forbindelse med vores årsmøde den 6. marts i år,” siger Henrik Garver.

Fakta om Sector Review 2013:

• Sector Review udgives af FRI’s søsterorganisation i Sverige, Svensk Teknik och Design, og er vedhæftet denne pressemeddelelse.
  • Analysen er baseret på europæiske rådgivende ingeniører og arkitekters 2012-regnskaber