Bro ,nedefra

Femern-forbindelsen vil bidrage til økonomisk, kulturel og social vækst

Pressemeddelelse: Et næsten enigt Folketing har i dag givet grønt lys til en Femern Bælt-forbindelse, og det hilser Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, meget velkomment. Det er en central milepæl for at skabe en stærk nord-syd akse i den europæiske infrastruktur, vurderer Henrik Garver, administrerende direktør i FRI.

Den 4. marts 2016

”I FRI mener vi, at Femern-projektet er meget vigtigt for det danske samfund. Det vil skabe sammenhæng mellem København og tyske byer som Hamborg og Berlin. Femern-forbindelsen vil ikke blot styrke erhvervsudvikling og eksport, den vil også forbedre arbejdsmarkedet, og det vil bidrage til økonomisk, kulturel og social vækst på samme måde, som vi har set det med Øresundsregionen,” siger Henrik Garver.

Han er glad for, at der endelig er skabt ro omkring Femern-projektet. Projektet har været udsat for kritik, fordi der blev sået tvivl om trafikprognosernes holdbarhed og dermed projektets finansielle robusthed. FRI pointerer, at de foreliggende analyser udgør et solidt beslutningsgrundlag – og et stærkere grundlag end de analyser, der lå til grund for eksempelvis Storebælt- eller Øresundsforbindelsen.

”Femern-forbindelsen er et nøgleprojekt, der viser, hvad vi kan i Danmark. Så i tillæg til at integrere Østdanmark endnu bedre i de europæiske infrastrukturnetværk, så skaber vi også med Femern en global showcase, der viser, hvad danske virksomheder kan på infrastrukturområdet. Begge dele understøtter vækst og udvikling i Danmark," slutter Henrik Garver.