Pressemeddelelse: Ny fælles vejledning til totalrådgiveraftale

I dag, 10. september 2013, lancerer Bygherreforeningen, Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) og Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) en ny fælles vejledning med tekstforslag til brug ved indgåelse af aftaler mellem bygherre og totalrådgiver baseret på ABR89-standardaftalen.

Formålet med den ny vejledning er at give et fælles grundlag for branchen, som dermed kan høste fordelene ved ensartethed og genkendelighed i aftalerne - ikke mindst i form af lavere transaktionsomkostninger. En bred anvendelse af vejledningen og tekstforslagene vil således bidrage til reduceret usikkerhed, mere overskuelige risici og færre konflikter parterne imellem.

Vejledningen med de fælles tekstforslag er blevet til i et samarbejde med deltagelse af de tre foreningers sekretariater og faglige udvalg. Med udgangspunkt i

foreningernes forskellige eksisterende paradigmer er der skabt en fællesnævner, idet der er lagt vægt på, at vejledningen anviser et afbalanceret aftaledokument.

Bygherreforeningen, DANSKE ARK og FRI opfordrer hver især deres medlemmer til at anvende vejledningen og de fælles tekstforslag som et godt udgangspunkt for indgåelse af totalrådgiveraftaler. For at høste fordelene ved at anvende vejledningen er det vigtigt, at aftalens bestemmelser administreres fair og kontant, samt at omfanget af yderligere tilføjelser og fravigelser begrænses til det absolut nødvendige.

Læs mere om aftaleformularen og vejledningen.

Ulla Sassarsson, FRI, telefon 3525 3741

Underskriver kontrakt 295*150