Anlaeg

Bredt forlig sikrer grøn omstilling, arbejdspladser og eksport

Pressemeddelelse: Folketingets partier er blevet enige om at afskaffe PSO-ordningen og finde en ny finansiering af den grønne omstilling.

I går aftes blev et bredt flertal af Folketingets partier enige om at afskaffe PSO-ordningen og finde en ny finansiering af den grønne omstilling. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, vil gerne kvittere for, at de medvirkende partier alle er gået på kompromis på dele af den nye ordning, fordi hensynet til at finde en løsning har vejet tungere end at fastholde partipolitikken.

”Med den finansieringsform, der er fundet for den grønne omstilling, vil det ikke blot betyde renere energi. Det betyder også, at Danmark fastholder sin position som et land med meget høje grønne ambitioner, og det sikrer, at vi som nation når målet om at være CO2-fri i 2050. Det er vigtigt i forhold til eksporten af grønne løsninger, hvor bl.a. danske rådgivende ingeniørvirksomheder har draget stor fordel af, at vi som land har været foran på bl.a. forsyningsområdet, både hvad angår fjernvarme, kraftværker og havvindmøller,” forklarer administrerende direktør i FRI Henrik Garver.

Han håber på, at forliget kan være startskuddet til, at partierne i Folketinget får arbejdshandskerne på, så et bredt flertal bliver enige om en 2025-plan, der fortsat kan sikre nogle gode rammebetingelser for virksomhederne i Danmark, bl.a. i forhold til større arbejdsstyrke, adgang til kvalificeret arbejdskraft og styrket vækst. Så vil de rådgivende ingeniørvirksomheder også kunne skabe endnu flere arbejdspladser i Danmark og internationalt.