Efcavindere1

PM: Danmark har både Europas bedste rådgivende ingeniør og den næstbedste

For andet år i træk vinder en rådgiver fra en dansk rådgivende ingeniørvirksomhed prisen som årets unge rådgivende ingeniør i Europa.

Det er Rambøll-rådgiveren, Anne Moloney, der også blev årets unge FRI-Rådgiver, som af EFCA (European Federation of Engineering Consultancy Associations) er blevet udnævnt som European Young Professional of the Year 2015.

Francesca del Din – også fra Rambøll – følger skarpt efter på en flot andenplads, mens Steffen E. Maagaard fra MOE har fået en hædrende omtale.

”Det er en utrolig flot præstation, at vi som lille land kan mønstre den bedste og den næstbedste samt hædrende omtale i en konkurrence mod resten af Europa. Men, det siger også rigtig meget om styrken af den rådgivende ingeniørbranche i Danmark. Virksomhederne er stærke både fagligt og forretningsmæssigt, og det gør danske rådgivende ingeniørvirksomheder til attraktive arbejdspladser. Jeg er samtidig overbevist om, at en del af hemmeligheden bag de flotte danske resultater ligger i den talentudvikling som fylder meget i rådgivende ingeniørvirksomheder i Danmark. Der er i branchen en god tradition for at give de unge talenter plads til at udvikle sig og ikke mindst til tidligt i karrieren at få et ansvar”, siger administrerende direktør fra FRI Henrik Garver

Den 33-årige Anne Moloney får prisen for sin rolle som projektleder for det 8 mia. kroner store ”Queensferry Crossing” broprojekt i Skotland. Projektet, der ud over denvigtige bro indeholder en ny motorvej med talrigevejbroer, og som samlet set er et af de størstebroprojekter i Nordeuropa og det største anlægsprojekt i Skotland i nyere tid. Dommerkomiteen fremhæver Anne Moloneys som en dygtig projektleder med ingeniørfagligheden i orden samt med store kommunikationsevner.

”Anne Moloney har en personlighed og et kommunikationstalent, der betyder, at hun får sit budskab igennem. Det mærker man allerede ved det første møde med hende. Queensferry Crossing er et kæmpe projekt at stå i spidsen for, så det er velfortjent, at hun får denne store internationale anerkendelse, som det er at blive udnævnt, som årets Young Professional-vinder i EFCA-konkurrencen”, siger Henrik Garver.
Administrerende direktør Rambøll Danmark, Robert Arpe forklarer, hvorfor de i sin tid indstillede Anne Moloney til årets unge FRI-rådgiver.
”Anne Moloney er den type ingeniør, der er i stand til at udrette næsten alt det, hun sætter sig for. Det skyldes blandt andet hendes stærke evner for projektledelse, hendes tekniske færdigheder og ikke mindst hendes personlighed.  Med sit internationale mindset spår jeg hende en lovende fremtid inden for den rådgivende ingeniørbranche”, siger Robert Arpe, adm. direktør, Rambøll Danmark.

Ydermere mener Henrik Garver, at der er grund til at være stolt over, at den 27-årige Francesca del Din også fra Rambøll blev årets ’runnerup’, hvilket svarer til en andenplads. Francesca Del Din har teknisk chef for designet af de undersøiske rørledninger på det norske boreplatformsprojekt GinaKrog, en af de store feltudbygninger for Statoil i Nordsøen.

33-årige Steffen E. Maagard, fra MOE fik hædrende omtale for sin involvering i projektet Mini-CO2-husene i Nyborg. Her viste han sine særlige evner inden for bæredygtig byggeri.

”Det er kendetegnende for alle vores talenter, at de vinder på en kombination af høj ingeniørfaglig/teknisk viden og evnen til at omsætte deres viden til løsninger – kombineret med forståelse for kommunikation og kundekontakt, kort sagt: det forretningsmæssige. Det er flot. Og det viser, at vi i branchen, og i hver enkelt virksomhed, kan udvikle medarbejderne til store talenter. Det skaber værdi for kunderne, værdi for virksomhederne og styrker danske rådgivende ingeniørvirksomheders konkurrenceevne. Endelig giver det anerkendelse internationalt og herhjemme, når vi som branche kan udvikle talenter – og netop det at være attraktive arbejdspladser i internationalt perspektiv, er et godt middel til at afbøde konsekvenserne af en stigende ingeniørmangel i Danmark”, slutter Henrik Garver.