YP arrangement DTU

FRI: Glædelig stigning i ingeniøroptaget – men teknologipagt er fortsat et must

Pressemeddelelese: Tillykke til de 6.904 kommende studerende, der har valgt at søge ind på en ingeniøruddannelse. Det er gode nyheder, at så mange kan se de spændende karrieremuligheder, de har i vente. Men det løser langt fra den enorme mangel på ingeniører – derfor er der fortsat behov for den teknologipagt, som regeringen annoncerede tidligere på året, mener FRI.
Med en stor stigning i både kvote 1- og 2-ansøgere, ser det ud til, at den positive omtale, som ingeniørfaget har fået i medierne – bl.a. takket være Engineer the Future, har fået de uddannelsessøgende til at se de mange spændende karrieremuligheder, der findes med en ingeniøruddannelse.

”Beregninger fra IDA og DI har vist, at Danmark om få år vil mangle mange ingeniører. Så denne forholdsvis store stigning i optaget af studerende på ingeniøruddannelserne er ikke bare godt for de mange virksomheder, der virkelig mangler ingeniører, men også godt for Danmark. Ingeniørfagene er blandt de fag, der bidrager mest til jobskabelse og eksport,” siger administrerende direktør i FRI, Henrik Garver.
Men selvom han er glad for stigningen i ansøgere, mener Henrik Garver, at det er for tidligt at afblæse alarmen.

”Vi kan se, at initiativer som Engineer the Future hjælper og øger bevidstheden omkring tekniske og naturvidenskabelige uddannelser blandt de unge. Men når vi ser på de fremtidige rekrutteringsudfordringer, så er det jo ikke kun ingeniører, der er en mangelvare, det vil være inden for stort set samtlige tekniske og naturvidenskabelige fag, at vi vil være udfordret. Det næste naturlige skridt er derfor at effektuere den teknologipagt, som regeringen efter hollandsk forbillede har bebudet. Det er vigtigt, at alle – især politikerne – tager ejerskab for denne dagsorden og sørger for, at hele ’fødekæden’ bliver involveret – lige fra grundskole til ungdoms-, erhvervs- og videregående uddannelser og fra arbejdspladser til fag- og brancheorganisationer. En teknologipagt er fortsat et must,” forklarer Henrik Garver.

"De rådgivende ingeniørvirksomheder er en branche, der beskæftiger mere end 10 pct. af de erhvervsaktive ingeniører i Danmark. Branchen bidrager til samfundsøkonomien gennem en samlet omsætning på 25 mia. kr., hvoraf 60 pct. kommer fra udlandet, og branchen skaber projekter og løsninger på en række områder fra byggeri og industri til klimatilpasning, energi og infrastruktur, der bidrager til værdi og vækst i Danmark. Derfor har FRI behov for at der skabes en teknologipagt i Danmark, og vi har forudsætningerne for aktivt at bidrage til, hvordan en teknologipagt bedst skrues sammen,” slutter Henrik Garver.