Vindmøller på mark 702*236

Pressemeddelelse: Grønt væksttopmøde giver potentiale

Regeringens planer om et grønt væksttopmøde i Danmark kan få stor betydning for dansk eksport og vækst i de kommende år. Det er en rigtig tilgang til de udfordringer, som Danmark og det globale samfund står over for, vurderer adm. direktør Henrik Garver fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

beton 295x198

"Dagens udspil fra Vækstforum om et grønt væksttopmøde i Danmark er en glædelig nyhed. I Foreningen af Rådgivende Ingeniører har vi flere gange efterlyst, at man drejer klimadebatten i en mere praktisk og håndgribelig retning ved at sætte fokus på de teknologier, der skal hjælpe os i kampen mod konsekvenserne af klimaforandringer og i etableringen af en grøn energiforsyning", siger Henrik Garver.

"Et grønt væksttopmøde vil ikke alene kunne understøtte klima-dagsordenen, men også styrke Danmarks udvikling som en grøn viden- og vindernation. Vi ser frem til at levere et solidt bidrag fra den rådgivende ingeniørbranche til det kommende væksttopmøde", siger Henrik Garver.

"Særligt glæder vi os over, at Vækstforum også sætter fokus på energirenoveringen af den offentlige bygningsmasse. Vi ved, at 40 % af al CO2-udledning i Danmark relaterer sig til bygninger, bl.a. derfor bør det offentlige gå foran med et godt

eksempel. Netop energirenovering og energieffektivt byggeri er et område, hvor Danmark er langt fremme og besidder en række spidskompetencer. Samtidig vil det være gavnligt for eksporten af grønne teknologier på bygningsområdet, hvis der for alvor sættes gang i offentlig renovering herhjemme", siger Henrik Garver.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til adm. direktør Henrik Garver (hg@frinet.dk) på tlf. 4082 4338 eller hos presseansvarlig Nina Lusty (nl@frinet.dk ) på tlf. 2151 3731. Pressemeddelelsen kan desuden hentes på FRI's hjemmeside.

FRI's 390 medlemsvirksomheder beskæftiger 20.000 med­arbejdere i Danmark og udlandet. Branchens danske omsætning er på 10,7 mia. kr., med en eksportandel på 20 %. FRI's store medlemmer er blandt de største virksomheder i Europa inden for rådgivende ingeniørvirksomhed.