Grafer

Mangel på medarbejdere begrænser væksten i de rådgivende ingeniørvirksomheder

Pressemeddelelse: Manglen på ingeniører og tekniske/naturvidenskabelige kandidater begrænser væksten. Det er en brændende platform for Danmark og for danske rådgivende ingeniørvirksomheder, lyder det fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI. Også selvom beskæftigelsen i Danmark sætter ny rekord.

Der har aldrig været flere medarbejdere i den rådgivende ingeniørbranche i Danmark. 12.818 personer var 1. januar 2017 beskæftiget i en af FRI’s medlemsvirksomheder, hvilket er en vækst på 1,5 pct. i forhold til 2016. Men væksten kunne have været større, hvis der havde været flere kandidater med de rigtige kompetencer på det danske arbejdsmarked. Beskæftigelsen i branchens udenlandske datterselskaber er øget med 2,1 pct. til 13.503 personer.

”Vi er i en situation, hvor en række af de virksomheder, jeg taler med, kunne ansætte langt flere medarbejdere i Danmark, hvis kandidaterne med de rigtige kompetencer var til stede. Der er ikke noget quickfix på kompetencedagsordenen, men vi hilser regeringens tanker om en teknologipagt velkommen, og vi bidrager i øjeblikket til arbejdet med en kommende naturvidenskabsstrategi for Danmark. Virkeligheden er, at mangel på medarbejdere begrænser væksten i de rådgivende ingeniørvirksomheder,” siger administrerende direktør i FRI, Henrik Garver.

Frem mod 2020 forventes beskæftigelsen i de danske rådgivende ingeniørvirksomheder at blive øget med yderligere 1.000 medarbejdere.

De ti største FRI-virksomheder i Danmark pr. 1. jan. 2017

Virksomhed / antal ansatte i Danmark 2017 (2016 i parentes)

Rambøll / 2.708 (2.679)
COWI / 2.440 (2.386)