Sector Review: Nordamerikanske rådgivervirksomheder konsolideres i Europa

Pressemeddelelse: Den positive markedsudvikling for rådgivende ingeniørvirksomheder, der i øjeblikket sker i Danmark, er en del af en generel vækstbølge i Europa. Det viser den seneste Sector Review rapport, der også rangerer virksomhederne i forhold til omsætning og antal medarbejdere. Mere væsentligt sætter rapporten den danske udvikling i perspektiv. Den markedsudvikling, vi har set i Danmark, med vækst, brancheglidning og fortsat konsolidering fremstår mindre markant, når den sammenlignes med den europæiske trend, hvor de globale rådgivervirksomheder for alvor er i vækst.

Det går generelt godt for de europæiske rådgivende ingeniørvirksomheder, også for de danske. Det viser Svensk Teknik och Designs (STD) Sector Review rapport, der hvert år analyserer den europæiske rådgivende ingeniør- og arkitektbranche. Der er en generel trend mod konsolidering på tværs af virksomhederne i Europa, det nye er, at det særligt er de globale og nordamerikanske virksomheder der vokser. De nordiske virksomheder følger fortsat med, men det er ikke længere de nordiske rådgivere der sætter tempoet.

”Den bølge af opkøb, fusioner og stærk organisk vækst, vi har været vidne til blandt de danske rådgivende ingeniørvirksomheder i de seneste år, er i 2016 og 2017 blevet overmatchet af særligt de globale nordamerikanske virksomheders satsning på Europa. Dermed er det ikke længere kun de danske og nordiske virksomheder der sætter tempoet for virksomhedernes vækst i Europa. 2018 bliver derfor et virkelig spændende år for branchen, ikke kun i Danmark, hvor vi kæmper med mangel på arbejdskraft og på at sikre rammevilkår der giver mulighed for højere produktivitet, men også i Europa, hvor den genvundne vækst er en central drivkraft bag den konsolidering der sker, og særligt er drivkraften bag den ekspansion vi ser af de nordamerikanske aktører som AECOM, Jacobs Engineering, WSP og SNC-Lavalin”, siger Henrik Garver, administrerende direktør i FRI.

Danmarks største rådgivende ingeniørvirksomhed, Rambøll, ligger på en 12. plads i Europa, tre pladser tilbage i forhold til sidste år.  COWI befinder sig uændret på en 23. plads. Fusionen mellem NIRAS og Alectia har betydet, at NIRAS er rykket fra en plads som nr. 67 op til en plads som nr. 53.

En række udenlandske rådgivervirksomheder, der befinder sig højt på Sector Review-listen, er væsentlige aktører på det danske marked. Heriblandt SWECO, der er den 8. største rådgivende ingeniørvirksomhed i Europa, Atkins Danmark, der i foråret blev en del af SNC-Lavalin og samlet er den 14. største i Europa og svenske ÅF, der er den 17. største rådgivervirksomhed i Europa. Fra den europæiske top-50 er også WSP og Norconsult etableret som FRI-virksomheder på det danske marked.

Fakta om Sector Review 2017:

Sector Review, udgives af FRI's søsterorganisation i Sverige, Svensk Teknik och Design, i samarbejde med bl.a. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI og Danske Arkitektvirksomheder.

Analysen er baseret på europæiske rådgivende ingeniør- og arkitektvirksomheders 2016-regnskaber.

Danmarks tre største rådgivende ingeniørvirksomheder har de følgende placeringer i Europa: Rambøll 12 (9), COWI 23 (23) og NIRAS 53 (67). De øvrige store danskejede FRI-virksomheder er placeret, som følger: Orbicon 125 (134), MOE 129 (129) og (tallet i parentes er sidste års placering).

Kontakt
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI: Adm. direktør Henrik Garver 3525 3742 eller hg@frinet.dk

Læs mere om Sector Review her

Kategoriseret under: