PM: Danske ingeniørvirksomheder rykker op på den europæiske top-300

Rambøll er nu blandt de ti største rådgivningsvirksomheder i Europa. Det fremgår af rapporten Sector Review fra Svensk Teknik och Design, udarbejdet i samarbejde med Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

2. januar 2013

Danske ingeniørvirksomheder rykker op i Europa. Det fremgår af den netop publicerede rapport "Sector Review", som blandt andet samler de rådgivende ingeniørvirksomheders regnskaber for 2011. Rapporten fastslår, at fire ud af de seks største danske rådgivende virksomheder har forbedret deres placering i forhold til sidste års review.

"Rambølls placering, som den 10. største ingeniørvirksomhed i Europa, er imponerende. Desuden er det en bemærkelsesværdig præstation at fire ud af seks virksomheder formår at rykke længere opad på Top 300-listen. Det er udtryk for, at der på trods af hård international konkurrence er stor efterspørgsel i hele verden efter den professionalisme, den viden og de ydelser som danske rådgivende ingeniører leverer," siger administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Henrik Garver.

Global vækst i klima, energi og miljø
Det er hovedsagligt i bygge og anlæg, at branchen har den største omsætning, men samtidig er de danske rådgivervirksomheder gode til at finde andre forretningsområder

"Der er en tydelig fremgang til flere af de mellemstore danske spillere. Det er et resultat af, at de i højere grad end tidligere er begyndt at gå efter opgaver i udlandet. Det gælder især de områder hvor danske virksomheder er blandt markedslederne: indenfor klima, energi og miljø. Det er samtidig disse områder der i øjeblikket, sammen med den fortsatte udbygning af infrastruktur, oplever global vækst, trods krisen i Europa" siger Henrik Garver.

Søger udenlands
De planlagte nedskæringer af kommunernes anlægsloft på 25 pct. samt Finanslovens forudsatte nedskæringer på 90 pct. i de statslige investeringer i veje og anlæg frem mod 2016 har fået flere rådgivende ingeniørvirksomheder til at søge udenlands.

"Jeg er sikker på, at de kommende nedskæringer af de offentlige anlægsudgifter vil få flere rådgivende ingeniørvirksomheder til at søge udenlands og få de der allerede har kontorer i udlandet til at søge flere opgaver med afsæt i de globale markeder. Det er simpelthen nødvendigt for at opretholde væksten i den enkelte virksomhed. Det er derfor meget glædeligt for branchen at regeringen med Finansloven for 2013 trak afskaffelsen af Ligningslovens § 33A tilbage," slutter Henrik Garver.

Fakta om Sector Review 2012:

• Sector Review udgives af FRI's søsterorganisation i Sverige, Svensk Teknik och Design, (vedhæftet).
  • Analysen er baseret på europæiske rådgivende ingeniørers og arkitekters 2011-regnskaber.
  • Danmarks største rådgivende ingeniørvirksomhed, Rambøll, går tre pladser frem, og COWI går på trods af fremgang, to pladser tilbage. Niras, Orbicon og Moe og Brødsgård går alle frem, og Alectia går seks pladser tilbage. Andre rådgivende virksomheder på listen som, EKJ Rådgivende Ingeniører, OBH Rådgivende Ingeniører og Mogens Balslev Rådgivende Ingeniører går tilbage. Ny på listen er Kuben Management.

Læs Sector Review rapoorten her