Young Happy People

Pressemeddelelse: Masser af jobs og spændende opgaver til kommende ingeniører i ind- og udland

Dette års studieoptag viser, at flere unge ser fidusen i at bruge deres kommende arbejde til at opleve verden samtidig med, at de løser opgaver, der gør en forskel og samtidig får et fremtidssikret job. Ingeniørstuderende Jonas Lauridsen er en af dem.

5.282 unge har i år fået tilbudt en studieplads på en ingeniøruddannelse mod blot 2.799 i 2007. Det er en stigning på 89 pct.  Der er flere brancher, der bejler til de kommende ingeniører, og her er den rådgivende ingeniørbranche blandt de største aftagere af ingeniører i Danmark.  Derfor er rekordoptaget særligt godt nyt for den rådgivende ingeniørbranche, der forventer at mangle 1.000 ingeniører i Danmark om fem år.

”De kommende dygtige ingeniører vil, i den rådgivende branche, komme ind i branchen, hvor der er en konstant jobskabelse. De vil også kunne forvente at være med til at løse nogle af de allermest spændende samfundsudfordringer, som verden står over for netop nu. Det gælder alt lige fra design af veje, jernbaner og byggeri, til løsningen af de mange udfordringer, som følger af klimaforandringer. Det kan man læse i FRI’s brancheundersøgelse, der netop er blevet offentliggjort”, siger administrerende direktør i FRI, Henrik Garver.

Brancheundersøgelsen afslører også, at FRI-branchen er en af de mest internationale brancher i Danmark. Branchen under ét omsætter for 11,3 mia. kr. rådgivningsydelser i udlandet og for 9,9 mia. kr. rådgivningsydelser i Danmark.

Netop ambitionen om at arbejde i udlandet som rådgivende ingeniør har fået studentermedhjælper i COWIs afdeling for tunneller, Jonas Lauridsen, til at læse videre fra diplomingeniør til civilingeniør.

”Det er helt klart de internationale opgaver, der er mest spændende, og som jeg tænder på. Lige i øjeblikket laver jeg beregninger på et projekt, der skal konstruere en tunnel i Doha. Vi er fem nationaliteter, der skal tale sammen, og jeg skal kommunikere med ingeniører i Indien. Det hele foregår på engelsk – så det er dejligt udfordrende, og jeg har fået smag for det internationale, der er i ingeniørfaget. Det er min ambition at kunne kombinere både at rejse og arbejde, og derfor læser jeg videre til civilingeniør,” siger Jonas Lauridsen.

I alt er ca. 12.700 medarbejdere ansat i datterselskaber i udlandet, hvilket giver rige muligheder for at arbejde i udlandet, hvis man som kommende ingeniør har ambitioner om det.

"Virksomhederne har flere medarbejdere ansat i udlandet end i Danmark, men hertil kommer også muligheden for at arbejde på projekter i udlandet men med base i Danmark. Bl.a. fordeler branchens eksportomsætning sig med 18 pct. i Afrika, 15 pct. i Mellemøsten og 10 pct. i Asien. Ligesom i Danmark er opgaverne komplekse og spændende, eksempelvis med offshore-opgaver på flere kilometer dybt vand, brobygning i Skotland, veje i Tanzania, energiprojekter i USA eller håndtering af spildevand i nogle af verdens megabyer. Det er sindssygt spændende opgaver, branchen løser, og opgaver der gør en forskel for mennesker, samfund og miljø", fortæller Henrik Garver.

I 2014 fordelte branchens omsætning sig på de følgende markedssegmenter:

Omsætning fordelt på sektorer

* Byggeri (37%)
* Anlæg (24%)
* Miljø (14%)
* Energi (13%)
* IT (4%)
* Management (3%)
* Produktion, proces og logistik (2%)
* Andet (3%)

I 2014 fordelte branchens eksportomsætning sig sådan:

* Norden (22 %)
* Europa inden for EU (23 %)
* Europa uden for EU (8 %)
* Afrika (18 %)
* Asien (10%)
* Mellemøsten (15%)
* Nord- og Sydamerika (4 %).