Pressemeddelelse: Svenstrup Skole i Aalborg vinder Future City 2012

Det blev 8.b fra Svenstrup Skole i Aalborg med projektet "Vision City", der løb med førstepræmien på 20.000 kr. i Future City - undervisningskonceptet, hvor folkeskolens 8.-9.-klasser agerer rådgivende ingeniører og skaber en bæredygtig by.

28. november 2012

Vinder af Future City 2012

De unges interesse lover godt for de naturvidenskabelige fag i fremtiden, vurderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører og dommerkomitéen.

"Alle tre finaleklasser havde lavet virkelig stærke projekter og projektpræsentationer, med afsæt i viden om byggeri og byplanlægning, miljø, klima, energi og infrastruktur og med det formål at skabe bedre livskvalitet. Blandt de forhold, som gjorde at "Vision City" fra Svenstrup skole vandt, var dels, at de havde en klar vision for deres by, dels at de demonstrerede solid viden kombineret med en realistisk tilgang til områder som energi og energiforsyning, bæredygtig infrastruktur og en ambitiøs ændring af byen fra produktion til udvikling. Det var en stærk præsentation kombineret med solidt teamwork, der sikrede "Vision City" førstepladsen i vores tætte finalefelt," siger administrerende direktør i FRI og medlem af dommerkomiteen for Future City 2012, Henrik Garver.

Lærer for 8.b Anders Dahl Bak er stolt på sine elevers vegne. "Vi har meget svært ved at få smilet tørret af vores læber, og er meget glade og stolte over at have vundet. Arbejdet med Future City har været utroligt spændende. Det har været en god, anderledes og lærerig måde at undervise på, som har fyldt meget hos eleverne. De har talt om projektet i frikvartererne, ligesom flere også har diskuteret vedvarende energi og genbrug med forældrene derhjemme. Derfor har meget af stoffet også hængt ved. Pengepræmien kommer på et godt tidspunkt, da klassen skal på lejrskole til Berlin i foråret, og det er nok til det formål, størstedelen af de 20.000 skal gå til," fortæller Andes Dahl Bak.

Adm. direktør i FRI, Henrik Garver, udtaler: "Det er i folkeskolen, at de unges interesse for naturvidenskab skal anspores, hvis vi skal efterkomme det stigende behov for ingeniører i fremtiden. Interessen for naturvidenskab i folkeskolen er der allerede. Det viser den energi og entusiasme, som eleverne fra de tre klasser er gået ind i projekterne med - med al tydelighed. Future City-konceptet har bidt sig fast i naturfagsundervisningen hos landets folkeskoler, fordi det giver eleverne mulighed for at se, hvad der konkret virker på miljø- og klimaproblemer, der godt kan virke fjerne og abstrakte."

8.b på Svenstrup Skole vandt over to konkurrenter i finalen, henholdsvis 9.a fra Ahlmann-skolen i Sønderborg, der med projektet "Fremstaden" kom på andenpladsen og vandt 10.000 til klassekassen, og 8. nat. fra Gug Skole i Aalborg, der med projektet "Optimum Engineering" kom på tredjepladsen og vandt 5.000 kroner.

Baggrund

Over 120 klasser landet over har siden 2009 været med til at udvikle fremtidens klimavenlige by i undervisningskonceptet Future City. Eleverne har ageret rådgivende ingeniører og skabt en Future City gennem praktiske forsøg, modelbygning, teori og formidling i et interaktivt undervisningskoncept. Forløbet er i dag kulmineret i finalearrangementet hos Økolariet i Vejle, hvor tre finalister præsenterede deres bud på fremtidens bæredygtige by. I dommerkomitéen sad, Lotte Lind, Atkins - Formand for FRI Young Professionals i Jylland, Hanne Madsen Jensen, underviser ved Økolariet samt Henrik Garver, administrerende direktør i FRI.

Formålet med Future City er at give de ældste klasser succesoplevelser med naturfag og vise, hvordan naturfaglig viden kan sættes i spil for at løse konkrete samfundsmæssige problemstillinger.

Læs mere om Future City på www.futurecity.dk

Yderligere oplysninger:

• Presseansvarlig i FRI Lars Flindt Pedersen, tlf. 2151 3731
  • Klasselærer Andes Dahl Bak, tlf. 2140 1669
  • Direktør i FRI, Henrik Garver, tlf. 4082 4338

Hvem står bag Future City?

Future City er udviklet af Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) i samarbejde med DI og IDA og støttes økonomisk af undervisningskonceptets hovedsponsor, Industriens Fond, samt Undervisningsministeriet.

Future City-konceptet er udviklet sammen med lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard og adjunkt, ph.d. Jan Sølberg fra Danmarks Pædagogiske Universitet, samt de naturfaglige og didaktiske eksperter Finn Horn og Mads Joakim Sørensen, samt lærermiddelforfatter og cand.pæd. Simon Skov Fougt.