FRI Fokus Case: Realistiske opgaver gør tør teori levende og relevant

Virksomheden Liftra med ca. 45 medarbejdere havde besøg af en klasse fra Aalborg Tekniske Gymnasium. Læreren tilrettelagde forløbet, og Liftra gav eleverne konkrete opgaver, sparring, feedback og et indblik i, hvordan viden sættes i spil.

Den aalborgensiske virksomhed Liftra har specialiseret sig i udvikling af avanceret løftegrej til vindmøllebranchen. Der er ca. 45 medarbejdere, hvoraf 35 er ingeniører.

Liftra har haft et tæt samarbejde med Aalborg Universitet om udvikling af fremtidens løfte- og transportudstyr, men at samarbejde med en gymnasieklasse var helt nyt.

Liftra og Aalborg HTX - JetNet

(Foto: Jet-Net.dk. Til højre Dorte Blicher, Aalborg Tekniske Gymnasium, til venstre Maria Fenger, Liftra)

Som en del af Jet-Net-samarbejdet blev Liftra kontaktet af Dorte Blicher fra Aalborg Tekniske Gymnasium, som gerne ville gøre undervisningen mere relevant med realistisk case. De to parter havde et kort intromøde og herefter tilrettelagde Dorte et program for forløbet.

"Liftras opgave var at finde på 3-4 konkrete opgaver til eleverne, samt at åbne dørene til virksomheden og dele ud af deres viden i 2 dage," udtaler Maria Fenger, logistik- og salgsansvarlig i Liftra, om hvad det krævede af Liftra at deltage i samarbejdet.

Eleverne designede løfteudstyr

Liftra tog imod gymnasieklassen omkring frokost med en introduktion til virksomheden og dens projekter. Herefter fik eleverne deres caseopgaver, hvor de skulle designe løfteudstyr herunder tage stilling til materialevalg, økonomien og salgsmuligheder. Der var mulighed for at stille spørgsmål til montører og ingeniører.

Så tog klassen tilbage til skolen for at løse opgaverne. Om aftenen var tre ingeniører ude på skolen for at vejlede med opgaveløsningen.

Næste morgen præsenterede eleverne deres løsninger for to medarbejdere fra Liftra: "Vi vurderede, hvor realistiske løsningerne var, og kom med gode råd til yderligere overvejelser, man kunne gøre for at forbedre løsningen. Det var sjovt at se, hvad de havde fundet på, og der var også løsningsmuligheder, vi ikke selv lige havde overvejet," fortæller Maria Fenger.

Grydeklart koncept fra Jet-Net

Gymnasieklassen var begejstret, og forløbet levede fuldt ud op til forventningerne. "Dorte fra Aalborg Tekniske Gymnasium var helt klart primus motor på projektet. Vores del af samarbejdet var meget lige til og tidsforbruget var overskueligt. Så det har bestemt været tiden værd," siger Maria Fenger om oplevelsen af forløbet.

Jet-Net's rolle var ikke aktiv i selve forløbet, men afgørende for at samarbejdet opstod: "Jet-Net sørgede for at matche Aalborg Tekniske Gymnasium med os, og deres grydeklare koncept for samarbejde, som man kan tilpasse efter behov, blev samarbejdet meget mere overskueligt og let tilgængeligt. Vi skulle jo ikke genopfinde den dybe tallerken".

Denne artikel er en del af "FRI Fokus nr. 1" - læs mere her.

Kategoriseret under: