Pressemeddelelse: FRI er hans mellemnavn

4. marts 2014

Henrik Garver 6

Henrik FRI Garver burde der stå på sygesikringsbeviset. For Henrik Garver har den rådgivende ingeniørbranche under huden. Han har været tilknyttet Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, i 14 år. Som 26-årig begyndte han i FRI, som ansvarlig for FRI's markedsudvalg - hans første rigtige job efter hans kandidatgrad i statskundskab fra Københavns Universitet. Han kender branchen bedre end sin egen bukselomme og har et stort netværk både i branchen i Danmark, i Europa og globalt og også i det meste af byggebranchen.

Henrik Garver blev administrerende direktør for FRI i 2008 samtidig med, at han læste en Executive MBA på CBS. Her skulle han løfte opgaven efter Lars B. Goldschmidt, der i dag er direktør i DI. I løbet af de seks år på direktørposten er det lykkedes Henrik Garver, dels at fastholde FRI som en stærk og respekteret brancheforening, dels at få styrket branchens anerkendelse. Det betyder, at FRI i dag er repræsenteret i udvalget om en ny udbudslov og sidder med omkring bordet, når byggeriets aftalesystem skal revideres de kommende år.

Henrik Garver beskrives af samarbejdspartnere som dygtig og topengageret og som en mand, der ser muligheder i stedet for barrierer. Og det er netop de evner, som har betydet, at han i 2012 opnåede sin største arbejdsmæssige sejr. Her fik han fra organisationens medlemmer tilslutning til at gennemføre de formelle forandringer, der betød, at alle FRI-virksomheder skulle være associeret til Dansk Industri. Sammen med den daværende formand for FRI, Peter Hostrup Rasmussen, lykkedes det gennem møder og dialog med medlemmerne i hele landet at samle opbakning til at fuldbyrde medlemskabet af DI.

Henrik Garver brænder for at styrke interessen for naturvidenskab og teknik i Danmark - at få løftet det faglige niveau bredt fra folkeskolen til universitetet og få udbredt betydningen af naturvidenskab og teknik i forhold til det moderne samfund.

Henrik Garver er desuden glødende europæer og var stærkt engageret i Eurovalgkampen i 2000. Han var i mange år medlem af hovedbestyrelsen i Den Danske Europabevægelse og er tidligere formand for afdelingen København/Frederiksberg.

I dag foregår meget af det europæiske arbejde ud fra en ingeniørvinkel, hvor Henrik Garver er meget aktiv i den europæiske rådgivende ingeniørbrancheorganisation EFCA.

I fritiden bruger Henrik Garver først og fremmest sin energi på familien, der udgøres af Kristina Lyster Garver og børnene Karen (4 år) og Hugo (2 år). Der er også tid til at følge engageret med i professionelt cykelløb, herunder forårsklassikerne og Tour de France. Han følger desuden Superligaen i fodbold og Denver Broncos' meritter i NFL.

FRI holder reception i anledning af Henrik Garvers 40-års fødselsdag den 19. marts, kl. 15.00 - 17.00 i Industriens Hus i København.