Pressemeddelelse: Miljømand ny formand for FRI

På FRI's generalforsamling d. 7. marts blev Jesper Nybo Andersen, Orbicon, valgt som ny formand for foreningen.

7. marts 2013

FRI's nye formand Jesper Nybo Andersen kan lide udsigten fra toppen

Jesper Nybo Andersen

Den nye formand i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, Jesper Nybo Andersens hjerte banker for naturen og miljøet. Passionen for natur og miljø strækker sig fra barndommen, hvor han som 7-årig begyndte som spejder i Det Danske Spejderkorps til nu, hvor det mere er jagt og bjergsport, der fylder fritiden ud. "Når man efter en anstrengende bestigning sidder på toppen og kigger ud over verden omkring sig, så føler man et særligt ansvar og behov for at passe på den. Vi har en særlig forpligtelse til at levere verden til de næste generationer i en stand, som er lidt bedre, end den verden vi modtog, og det er netop det, der gør vores branche så interessant. Som rådgivende virksomheder indenfor det teknisk

naturvidenskabelige område, kan vi skabe de tværfaglige løsninger, som sikrer en hensigtsmæssig ressourceudnyttelse, bygninger og byrum, hvor vi kan holde ud at leve i, og en natur der er mangfoldig," udtaler Jesper Nybo Andersen

Ud over at være miljøforkæmper er han også forretningsmand. Som administrerende direktør i Orbicon er det således lykkedes Jesper Nybo Andersen at mixe business med passionen. Orbicon, der er et 100 procent ejet datterselskab i Hedeselskabet, er i dag en af de største spillere på markedet, hvad angår løsninger på klimaudfordringen og det bæredygtige byggeri. Desuden har Jesper Nybo Andersen ambitioner om at være med helt fremme, når det gælder miljø og udvikling af cleantech. Ifølge ham er cleantech-teknologien Danmarks helt store eksportchance, og han kæmper for at få miljøforbedringer og et driftigt erhvervsliv til at hænge sammen.

Det er også denne drivkraft, der har gjort ham til medinitiativtager til FRI's Visionsdebat på Christiansborg i april. Her skal Vand som vækstfaktor diskuteres af praktikere og politikere. Han har ved flere lejligheder udtalt, at han mener, at forudsætningen for mere eksport af samlede vandløsninger ikke er til stede i Danmark, da der herhjemme bliver skelnet skarpt mellem vandselskaber, rådgivere og leverandører. Det ser han som et problem, når man globalt efterspørger samlede løsninger - systemløsninger med drift og service.

Selvom han nu bliver ny formand for Foreningen af Rådgivende Ingeniører, er han ikke selv uddannet ingeniør. I 1984 tog Jesper Nybo Andersen kandidateksamen i geografi fra Københavns Universitet, og efter et halvt år som gymnasielærer kom han til Hedeselskabet. Her trådte han de første skridt i virksomheden i gummistøvler, hvor han arbejdede med blandt andet vandløbsadministration, jordforurening og naturrestaurering. Han steg hurtigt i graderne, og i 1999 blev han medlem af selskabets direktion. To år efter blev han administrerende direktør for Hedeselskabet Miljø og Energi, som i 2006 ændrede navn til Orbicon.

Virksomheden er gennem organisk vækst og flere opkøb, udviklet til en af Danmarks største tekniske konsulentvirksomheder, der beskæftiger ca. 425 medarbejdere og har en omsætning på ca. 400 mio.kr.

Orbicon A/S beskæftiger sig med nationale og internationale konsulentydelser inden for miljø, forsyning, anlægsteknik og byggeri.

Jesper Nybo Andersen er ikke kun en leder og et naturmenneske - han er også familiemenneske. Han bor i Roskilde og er gift med Inger Nybo Andersen, med hvem han har de to voksne børn, Nikolaj og Signe.

Jesper Nybo Andersen har tillidsposter som bl.a. næstformand i bestyrelsen for Spejder Sport A/S og medlem af bestyrelsen for Sagafjord Aps.

Han har været formand for brancheforeningen Dansk Miljøteknologi og sidder i bestyrelsen for DI region Roskilde/Køge og er medlem af DI´s miljø og energiudvalg. Derudover er han næstformand for Himmelev Gymnasium, medlem af aftagerpanelet for virksomhedsorienterede studier på RUC, samt medlem af bestyrelsen for International Water Association (IWA).