FRI Pressekommentar: Grundlæggende godt Infrastrukturforlig kunne være stærkere på grønne ambitioner

Mandag præsenterede regeringen det færdigforhandlede infrastrukturforlig, der placerer investeringer for cirka 160 milliarder kroner i danske veje, broer og jernbaner mm over de næste 15 år.

Hos Foreningen af Rådgivende ingeniører, FRI, har man længe set frem til aftalen, der er af stor betydning for de rådgivende ingeniørvirksomheder i den kommende årrække. Derfor glæder det administrerende direktør i FRI, Henrik Garver, at brikkerne endelig er faldet på plads.

- Det er en god aftale og det kommer i stor udstrækning til at give både ro og overblik, at vi nu har fået klarhed over planerne for de danske infrastrukturinvesteringer, frem mod 2035. Det er i den forbindelse glædeligt at se, at samtlige politiske partier er med i forligskredsen om størstedelen af aftalen. Det giver en vis sikkerhed for, at kursen ikke bliver væsentligt ændret efter næste valg, lige meget hvem, der ender med regeringsmagten, siger han og fortsætter:

- Aftalen er også stærk fordi den deles op i to rul, så de projekter, der ligger længst ude i fremtiden ikke er hugget i sten fra starten af. Man kunne godt være ængstelig for, at ny teknologi og ændrede mobilitetsvaner om ti år, vil kunne medføre bedre måder at investere pengene på, end hvad der kunne forudses i 2021. Derfor er det rigtig godt, at der er afsat seks millioner kroner til en grøn mobilitetsmodel.

Henrik Garver ser dog også udfordringer ved dagens aftale. For eksempel, kunne den være mere ambitiøs ift. den grønne omstilling.

- Jeg kunne godt have ønske mig en endnu mere ambitiøs plan for begrænsningen af vores carbon footprint, når det kommer til selve anlægsfasen af de store infrastrukturprojekter. Her kan vi håbe på, at der inden længe kommer en plan for f.eks. et CO2-loft på danske anlægs-byggepladser, der vil kunne hjælpe med at sikre dette. Vi ved at der er erfaringer fra bl.a. Norge, og det var en anbefaling fra Klimapartnerskabet for byggeri og anlæg.

Læs hele teksten til Aftale om Infrastrukturplan 2035 på transportministeriets hjemmeside

Læs flere pressemeddelelser

FRI Pressekommentar: Tillykke til de nye studerende - fremtidens klimakæmpere
Uddannelses- og Forskningsministeriet oplyser, at 93.388 i år har søgt ind på en videregående uddannelse ved deadline mandag. Mandag eftermiddag oplystes det, at 3647 var søgt ind som civilingeniør og 3536 som diplomingeniør. Det er et lille fald i forhold til rekordåret 2020, men dog på niveau med tallene fra 2019.
FRI Pressekommentar: Ærgerligt med tilbagegang på STEM-uddannelser
FRI Pressekommentar: Regeringen lander fornuftigt kompromis med KL.
Tirsdag aften blev KL og Regeringen enige om den nye økonomiaftale for 2022. Hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, ser vi aftalen som et godt kompromis med mange positive tiltag, men også med et stærkt problematisk fokus på irrationelle konsulentbesparelser.
FRI Pressekommentar: FRI støtter op om IDAs Klimasvar 2045
FRI bakker op om ingeniørforeningen IDAs rapport ’Klimasvar 2045’, som agiterer for, at Danmark, med den rette indsats, kan være klimaneutrale allerede fem år før det officielle mål i 2050. "Det glæder mig, at der også fra IDA’s side bliver sat fokus på det tempo, der skal til, hvis vi skal blive ved med at være på forkant med udviklingen inden for den grønne omstilling", siger adm. direktør i FRI, Henrik Garver.