FRI Pressemeddelelse: Dansk rådgiver valgt ind i bestyrelsen hos europæisk brancheorganisation

Den europæiske brancheorganisation for rådgiver- og ingeniørvirksomheder (EFCA) har ved sin generalforsamling den 2. juni 2021, valgt nye bestyrelsesmedlemmer. I den forbindelse er det – især med danske øjne – glædeligt at meddele at Søren Adamsen, markedsdirektør i COWI, er blevet medlem af EFCA’s bestyrelse.

Søren Adamsen har et dybdegående branchekendskab, både gennem sin mangeårige ansættelse i en af Danmarks største rådgivervirksomheder, COWI, men også takket være sit arbejde i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, hvor han fungerede som bestyrelsesmedlem og næstformand i årene fra 2016 til 2021.

Han ser frem til at fortsætte sin indsats på at skabe bedre rammebetingelser for rådgiver- og ingeniørvirksomheder i europæisk sammenhæng.

- I en verden, der ofte fremstår polariseret, tror jeg, det er vigtigt, at vi står sammen om de dagsordner, der forener os i Europa. EFCA leverer en ramme, der tillader netop dette, for virksomheder som vores. Blandt de vigtigste dagsordner de kommende år er den grønne omstilling, hvor Europa er globalt førende og hvor vi skal bruge de massive investeringer fra EU's Genopretningsfond til at udbygge denne position. En anden vigtig dagsorden for rådgiverne er digitalisering, hvor jeg tror, vi må erkende, at europæiske virksomheder skal op i gear for at holde trit med resten af verden.
Søren Adamsen Søren Adamsen

Stor anerkendelse af den danske rådgivningsbranche

EFCA’s arbejde har stor betydning for både udviklingen af den grønne dagsorden på europæisk plan, og for danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder, bl.a. ift. de væsentlige rammevilkår der følger af bl.a. udbudsdirektiverne, bygningsdirektivet, European Green Deal m.v..

Derfor glæder valget af Søren Adamsen også administrerende direktør i Foreningen for Rådgivende Ingeniører, FRI, Henrik Garver:

- Det er en stor anerkendelse af den danske rådgivningsbranche at vi nu igen har en dansk rådgiver i bestyrelsen for vores europæiske paraplyorganisation. Danske rådgivere er i den absolutte verdenselite – ikke mindst, når det kommer til arbejdet med udvikling og infrastruktur i forbindelse med den grønne omstilling, og det er jo den helt store opgave på bordet foran os i de kommende år. Derfor er det både dejligt og vigtigt, at vi nu har endnu bedre mulighed for at være med til at sætte et dansk aftryk på den europæiske dagsorden, når der skal tages beslutninger på disse områder, siger direktøren.

Ud over Søren Adamsen er også Sarah Ingle, generalsekretæren for FRI’s irske søsterorganisation, ACEI, blevet valgt til EFCA’s bestyrelse.
Det er ikke første gang, Danmark har haft en plads i bestyrelsen i EFCA.  Senest var tidligere formand for Rambøll Fonden, Flemming Bligaard Pedersen, formand for EFCA’s bestyrelse i årene 2014-2017.

Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, er brancheforening for rådgiver- og ingeniørvirksomheder.
FRI står for uafhængig rådgivning. FRI står for bæredygtig udvikling. FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen.

FRI’s medlemsvirksomheder beskæftiger ca. 30.000 medarbejdere i Danmark og internationalt og har en global omsætning på ca. 30 mia. kr.

De store FRI virksomheder er blandt de største virksomheder i Europa inden for rådgivende ingeniørvirksomhed.

The European Federation of Engineering Consultancy Associations, EFCAs mission er at fremme den europæiske ingeniør- og rådgiverbranche på europæisk plan og at repræsentere branchen for de europæiske institutioner.

Som eksperter arbejder EFCA for at påvirke EU-lovgivningen om forhold, der berører den rådgivende ingeniørbranche for at nå fælles europæiske mål såsom at fremme af fair konkurrence og gennemsigtige indkøbsregler.

EFCA er også en netværksplatform for sine medlemsforeninger og virksomheder til at mødes, udveksle erfaringer og etablere partnerskaber og alliancer.

Læs flere pressemeddelelser

FRI Pressekommentar: Regeringen lander fornuftigt kompromis med KL.
Tirsdag aften blev KL og Regeringen enige om den nye økonomiaftale for 2022. Hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, ser vi aftalen som et godt kompromis med mange positive tiltag, men også med et stærkt problematisk fokus på irrationelle konsulentbesparelser.
FRI Pressekommentar: FRI støtter op om IDAs Klimasvar 2045
FRI bakker op om ingeniørforeningen IDAs rapport ’Klimasvar 2045’, som agiterer for, at Danmark, med den rette indsats, kan være klimaneutrale allerede fem år før det officielle mål i 2050. "Det glæder mig, at der også fra IDA’s side bliver sat fokus på det tempo, der skal til, hvis vi skal blive ved med at være på forkant med udviklingen inden for den grønne omstilling", siger adm. direktør i FRI, Henrik Garver.
Forsigtig optimisme blandt danske rådgivere
Foreningen af Rådgivende ingeniører, FRI, udkommer i dag med deres halvårlige konjunkturmåling. Den viser, at branchen overordnet set er kommet helskindet igennem Coronapandemien og tror på lysere tider forude.