FRI Pressemeddelelse: Fem unge danske rådgivere kæmper om guldet ved ’EM i rådgivning'

Den europæiske brancheorganisation for rådgiver- og ingeniørvirksomheder (EFCA) kårer i denne uge vinderen af deres årlige konkurrence Future Leader of the Year – og i år er der fem danske kandidater til den prestigefyldte titel.

Prisen går til en rådgiver i Europa, der er 35 år gammel eller yngre, og som har leveret et ekstraordinært stykke arbejde inden for deres felt.

Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, har indstillet fem kandidater, der alle var finalister i vores nationale konkurrence, Årets Unge Rådgiver.

De fem danske bud i år er:

• Jonas Knudsen, 35, er ansat som Projekt- og byggeleder for FRI-virksomheden AFRY i Aarhus. Han er nomineret for sit arbejde med ombygningen af spraytårn 3 for Arla Foods Arinco.
  • Mette Steffensen, 32, er ansat som byggeingeniør og disciplinleder i FRI-virksomheden COWI A/S i Lyngby. Hun er nomineret for sit arbejde på E05 Korsvägen, der er en del Västlänken projektet i Göteborg.

• Pætur Jakobsen, 35, er ansat som afdelingsleder for aqua-kulturafdelingen hos FRI-virksomheden SMJ i Thorshavn på Færøerne. Han er nomineret for sit arbejde i forbindelse med lakseopdrætsvirksomheden Bakkafrosts opførsel af et nyt produktionsanlæg.
  • Charlotte Rask Jensen, 34, er ansat som byggeleder i FRI-virksomheden EKJ i København. Hun er nomineret for sit arbejde med opførslen af det nye Frihedsmuseum i Churchillparken nær Kastellet i København, hvor hun stod for byggeledelsen.
  • Sarah Brudler, 30, er ansat som bæredygtighedskonsulent i FRI-virksomheden Rambøll i København. Hun er nomineret for sit arbejde med at udvikle et Life Cycle Assesment tool, der gør det muligt at måle og evaluere niveauet af bæredygtighed på projekter inden for vandsektoren.

Det er et særdeles stærkt dansk hold, vi i år har sendt afsted, fortæller en begejstret administrerende direktør i FRI, Henrik Garver:

- De fem rådgivere, vi har indstillet til EFCA’s Future Leader of the Year 2021 har alle, i en ung alder, opnået meget flotte professionelle resultater og repræsenterer den danske rådgivende ingeniørbranche som vi kender den når den er allerbedst, siger han og fortsætter:

- De projekter, som de indstillede unge rådgivere hver især er nomineret på baggrund af, viser bredden i de opgaver, som vores virksomheder arbejder med: Industri-projekter for private kunder, hvor det er ekstremt tydeligt, hvordan de unge rådgivere skaber værdi for kunderne, men også hvor kravene er høje. Komplicerede byggeprojekter med ekstremt høje kvalitetskrav. Gennemtænkte infrastrukturløsninger, hvor der er allermest brug for dem; udvikling af systemer til at sætte konkrete tal på bæredygtighed. Niveauet er tårnhøjt – også i international sammenhæng – og det er fem virkelige talenter, der fra dansk side kandiderer til den europæiske pris i år. Uanset de fem danskeres endelige placeringer, så er jeg ikke i tvivl om, at de alle har stort potentiale for at blive fremtidige ledere i branchen og for at gøre en stor forskel både for de virksomheder, de arbejder i og for den verden vi lever i.

Kåringen af EFCA’s Future Leader of the year 2021 sker fredag den 4. juni.

Vinderen får muligheden for at præsentere sit projekt på næste års internationale EFCA konference i Istanbul.

Læs flere pressemeddelelser

FRI Pressekommentar: Regeringen lander fornuftigt kompromis med KL.
Tirsdag aften blev KL og Regeringen enige om den nye økonomiaftale for 2022. Hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, ser vi aftalen som et godt kompromis med mange positive tiltag, men også med et stærkt problematisk fokus på irrationelle konsulentbesparelser.
FRI Pressekommentar: FRI støtter op om IDAs Klimasvar 2045
FRI bakker op om ingeniørforeningen IDAs rapport ’Klimasvar 2045’, som agiterer for, at Danmark, med den rette indsats, kan være klimaneutrale allerede fem år før det officielle mål i 2050. "Det glæder mig, at der også fra IDA’s side bliver sat fokus på det tempo, der skal til, hvis vi skal blive ved med at være på forkant med udviklingen inden for den grønne omstilling", siger adm. direktør i FRI, Henrik Garver.
Forsigtig optimisme blandt danske rådgivere
Foreningen af Rådgivende ingeniører, FRI, udkommer i dag med deres halvårlige konjunkturmåling. Den viser, at branchen overordnet set er kommet helskindet igennem Coronapandemien og tror på lysere tider forude.