FRI Pressemeddelelse: Ung dansk rådgiver på podiet i international konkurrence

Den europæiske organisation EFCA, der varetager rådgivende ingeniørvirksomheders interesser i Europa, har fredag, for 13. år i træk, kåret ti unge europæiske rådgivere, der har potentiale til at være fremtidens ledere.

EFCA Future leaders of the year 2023 endte med et flot dansk resultat:

Aske Nydam Guldberg, 34 år, Projektleder for Samfund, økonomi og miljø hos COWI har indtaget tredjepladsen i konkurrencen, for sit arbejde med et digitalt værktøj til affaldssortering for Partnerskab for Cirkulære Kommuner (PARCK).

Projektet, som også fik ham i finalefeltet til den danske pris som Årets Unge FRI-rådgiver i foråret, tager udgangspunkt i, at virksomheder, særligt i servicesektoren, langt fra får udnyttet det fulde potentiale i affaldssortering, fordi de mangler viden og overblik over både de økonomiske og klimamæssige gevinster. Derfor har man udviklet et interaktivt digitalt baseret værktøj, der – ved at kombinere både miljø- og en økonomiberegning på baggrund af resultaterne af kommunernes miljøtilsyn - kan give virksomhederne et let forståeligt, markedsbaseret overblik over, hvad de kan spare dem selv og miljøet for, ved at sortere optimalt - og på den måde gøre virksomhederne til medspillere i den cirkulære økonomi, og for at opnå en bedre dialog med dem om affaldssortering.

Flere danske vindere

Aske Nydam Guldberg selv er både glad og lidt overrasket over den flotte placering:

- Jeg havde slet ikke regnet med at havne i top tre. Det er en ret vild ting at få at vide, at man er den tredje bedste unge rådgiver i Europa. Men det er også sindssygt fedt, og jeg er sindssygt stolt og meget ydmyg omkring det, fordi der er så mange gode rådgivende ingeniører i Europa. Jeg synes, det er helt fantastisk at blive anerkendt af ens egne inden for branchen, der forstår det man laver. De forstår jo, hvorfor det man laver, er svært, og hvorfor man er dygtig, så det er noget helt særligt, siger han.

Ud over Aske, så kom yderligere en ung, FRI-rådgiver med i konkurrencens top ti, med en ’honorable mention’, nemlig dette års vinder af konkurrencen Årets Unge FRI-rådgiver Maria Møller Lauridsen, der er chefkonsulent hos Rambøll Danmark og fik sin placering for sit arbejde med den nye, bæredygtige bydel Marina City i Kolding.

Vigtigt med brancheanerkendelse

Adm. direktør i FRI, Henrik Garver glæder sig over de danske resultater – og anerkendelsen af de unge talenter generelt:

- Det er fantastisk at se de unge FRI-rådgivere markere sig så stærkt, også i en international sammenhæng. Det siger noget om kvaliteten af det talentarbejde der sker i de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder, også i sammenligning med andre dele af Europa og verden. Og så siger det noget om store kapacitet, der ligger i den nye generation af rådgivere og ingeniører, som fortsat er i den første del af deres arbejdsliv. Særligt når det kommer til det vigtige område med den grønne omstilling, kan vi mærke, at de brænder for at levere fremtidens løsninger. Det står for mig som et virkelig stærkt indtryk, efter kåringen i Paris i dag – og EFCA Future Leaders Awards er derfor virkelig en fortjent anerkendelse, siger han.

De øvrige vindere kan ses på EFCAs hjemmeside her: Future Leaders | EFCA (efcanet.org)

Både Aske og Marias projekter kan – sammen med de øvrige tre finalister i konkurrencen Årets Unge FRI-rådgiver – ses på fris hjemmeside her: Mød de fem finalister fra Årets unge FRI Rådgiver 2022 (frinet.dk)

Læs flere pressemeddelelser

FRI Pressekommentar: Rådgivere hilser metroaftale velkommen
Tirsdag d. 7. juni 22 udsendte Københavns Kommune en pressemeddelelse om, at et bredt flertal på Københavns Rådhus nu vil undersøge muligheden for en metrolinje fra Københavns Hovedbanegård til den kommende Lynetteholm, ført under Islandsbrygge og Amagerbrogade.
FRI Pressekommentar: 'Danmark Kan mere 2’ rejser spørgsmål, Grøn skattereform ikke besvarer
Regeringen har fremlagt de kommende års planer for udfasning af naturgas, omstilling af danskernes varme fra olie og naturgas til fjernvarme og varmepumper og finansiering af den grønne omstilling gennem blandt andet CO2-afgifter. I forbindelse med sidstnævnte har regeringen valgt at følge ekspertgruppens ‘Model 2’, hvor CO2-afgiften bliver nogenlunde ensartet, men dog med en rabat for virksomheder med mineralogiske processer.
FRI Pressemeddelelse: Nye tal advarer om potentiel boligmangel
En aktuel konjunkturmåling fra FRI viser, at markedet for boligbyggeri bremser op. Udbuddet af nye boliger står til at falde i de kommende år, og der er ingen tegn på, at efterspørgslen skulle gøre det samme. Det kunne være en anledning til at efterse de politiske rammer for den almene boligsektor.