Pressekommentar: Ny aftale om fordeling af midler fra den grønne fond er en god start

Mandag den 15. april landede en aftale om fordelingen af 4,9 milliarder kroner fra den grønne fond, der skal være med til at sætte den grønne retning på en række punkter.

Regeringen, SF, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre præsenterede tidligere i dag en aftale om fordelingen af 4,9 milliarder kroner fra den grønne fond frem mod 2030. Herunder afsættes der blandt andet store millionbeløb til sikringen af rent drikkevand, klimatilpasning, havnaturfonden og fjernvarmepuljen, hvilket glæder Erhvervspolitisk chef i FRI, Ulrik Ryssel:

- Det er enormt positivt, at der bliver afsat så store midler til områder, hvor vi har et umiddelbart behov for investering, og det kommer kun til at vokse i fremtiden. Særligt klimatilpasningen har vi de seneste år set nødvendigheden af efter flere eksempler på oversvømninger. Det er nogle vigtige prioriteringer, der viser den politiske villighed til at sikre Danmarks miljø- og klimamæssige fremtid på disse områder, forklarer han.

Den grønne fond blev etableret i juni 2022, og det er altså midlerne herfra, der nu er aftalt udmøntning af. Enkelte af aftalens tiltag træder først i kraft i 2025 eller 2026, hvilket gør indtryk på Ulrik Ryssel:

- Man kunne godt have ønsket sig, at det gik lidt hurtigere med at få realiseret de her midler. Der er stadig et stykke arbejde med at få aftalt de mere konkrete detaljer, men man kan ikke andet end at være positiv over den generelle retning, som aftalen sætter.

Læs mere om aftalen her.

-o-

Pressekontakt:

Morten Vendt
Kommunikationskonsulent
PR, Kommunikation og Storytelling
E:  mv@frinet.dk
T:  +45 35 25 37 37
D: +45 35 25 37 47

Læs flere pressemeddelelser

Pressemeddelelse: Danske rådgivere fokuserer på europæisk vækst
Hvor der sidste år sås en stor fremgang i Asien, skal medarbejdervæksten i de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheders udenlandske datterselskaber i år primært findes på de nære markeder. Det viser nye tal fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.