Pressemeddelelse: Ung CCS-ekspert vinder præstigefyldt ingeniør- og rådgiverpris

Jesper Stuhr Andersen vinder prisen Årets Unge FRI-rådgiver 2024 foran et skarpt felt af deltagere for sit arbejde med at implementere CCS-løsninger på skandinaviske kraft/varmeværker.

På Årsmødet efter den netop afholdte generalforsamling i Foreningen af Rådgivende ingeniører, FRI, var et af højdepunkterne kåringen af Årets unge FRI Rådgiver 2024.

Hvert år siden 2009 har FRI hædret en rådgiver på max 35 år, der er ansat i en af foreningens medlemsvirksomheder, og som har udrettet noget ekstraordinært via sit talent og sin arbejdsindsats.

Vinderen i 2024 blev Jesper Stuhr Andersen. Han er 31 år gammel og ansat som projektleder hos Rambøll i København.

Et vigtigt skridt for CO2-fangst i norden

Jesper er leder af Rambølls Carbon Capture Competence Team, der dækker 40 ingeniører og tekniske eksperter fordelt på hele verden. Han vinder blandt andet fordi han bidrager til at skabe samarbejde og videndeling mellem afdelinger og forretningsområder i Rambøll. På den måde sikrer han, at international ”best practice” kommer effektivt ud til alle projekter.

Jesper var indstillet til prisen på baggrund af sit arbejde med implementeringen af CCS-løsninger ved Heimdal Varmecentral i Trondheim og for Sysav ved deres Energy From Waste-anlæg i Malmø.

I Trondheim vil Heimdal Varmecentral på sigt kunne blive CO2-neutral efter implementeringen af CCS-teknologi.  Her skal årligt indfanges 220.000 ton CO2, der derefter renses, komprimeres og fortættes til transport, før den skibes til CO2-lagre i Nordsøen.
Jesper har været drivkraften bag planlægning og sparring på projektet, og er i dag ansvarlig for den daglige drift af Rambølls team - samt al kommunikation med kunden.

Han er også projektleder på et tilsvarende projekt for Sysav i Malmø, hvor man vil indfange de op til 650.000 ton CO2, der på nuværende tidspunkt udsendes hvert år.

Ved siden af sine projekter, er Jesper gæsteunderviser på DTU, og derudover en efterspurgt indlægsholder på CCS-området.

Et fagligt fyrtårn

FRI’s administrerende direktør, Henrik Garver, begrunder kåringen, med det høje faglige niveau, Jesper har demonstreret og det store ansvar, det har været at være projektleder på de to store CCS-projekter:

- Jesper har gennem sit arbejde på projekterne vist, hvordan man med en stor faglighed og innovativ tankegang virkelig kan gøre en enorm forskel for sine kunder som rådgiver. Også som ung rådgiver. Han har en dybt professionel tilgang til de opgaver, som han fået ansvaret for at løse. Og det ikke blot på et enkelt projekt at Jesper har været en rådgiver i verdensklasse. Det er på flere forskellige projekter. Samtidig har Jesper ikke kun gjort en forskel for sine kunder, han er også en drivende kraft i udviklingen af CCS-teknologi internt i Rambøll, og ii sektoren i det hele taget, siger Henrik Garver og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at Jesper har alle kompetencerne for at være et fagligt fyrtårn og en inspiration for de yngre generationer. Det er han allerede gennem sine forelæsninger på DTU, hvor han uddeler af sin store viden indenfor CCS.

Stor drivkraft i virksomheden

De rosende ord er også at finde fra Jespers arbejdsplads, Rambøll:

- CO2-fangst er en af de få teknologier, der markant kan reducere CO2-udledningen fra industrisektoren, som i dag står for omkring 25% af den globale CO2-udledning. Passende økonomiske rammer er under udvikling, industrien er ung, og teknologien er stadig i den dyre ende. Så det er en stor præstation for en ung ingeniør at udvikle ekspertise på dette område og udbrede denne viden til vores kunder og deres projekter. Anerkendelsen af Jespers indsats er så velfortjent, siger Burcin Temel Mckenna, Jespers afdelingsleder og global chef for CO2-fangst hos Rambøll.

Og han suppleres af Rambølls topleder:

- I Rambøll arbejder vi systematisk med udviklingen af vores unge medarbejdere, hvorfor vi er glade for, at endnu en af vores dygtige unge ingeniører vinder prisen som Årets unge FRI-rådgiver. Jesper Stuhr Andersen er en dygtig ingeniør og projektleder og har været en stor drivkraft i at udvikle og understøtte Rambølls Carbon Capture-ekspertise. Hans fremragende arbejde som rådgiver for implementeringen af Carbon Capture-anlæg og CO2-eksportterminal ved Heimdal Varmecentral i Trondheim og ved implementeringen af en Carbon Capture and Storage-løsning ved Sysav’s EfW-anlæg i Malmø er forbilledlige eksempler på, hvordan vi i Rambøll hjælper vores kunder med at nedbringe deres CO2-udlening, siger Ib Enevoldsen, administrerende direktør i Rambøll Danmark.

Anerkendt branchepris

Det er de unge rådgiveres ledere, der nominerer dem, og et dommerpanel med repræsentanter fra branchens kunder, FRI’s bestyrelse og branchens unge rådgivere, der udvælger de fem finalister samt vinderen i konkurrencen om årets pris. Alle fem finalister indstilles til den europæiske konkurrence EFCA Future Leader of the Year, og vinderen får desuden sponsoreret et undervisningsforløb, der kvalificerer rådgiveren til at modtage FIDIC Future Leaders Management Certificate.

Du kan læse mere om konkurrencen Årets Unge FRI Rådgiver på FRIs hjemmeside.

Billedtekst: Vinderen af Årets unge FRI-rådgiver 2024, Jesper Stuhr Andersen, på scenen i Industriens Hus. I baggrunden ses FRI’s formand, Henrik Winther og FRI’s adm. direktør, Henrik Garver, samt de øvrige finalister. (Foto: FRI)

-o-

Pressekontakt: