ESG står for environment, social og governance. ESG-rapportering handler om at skabe bæredygtige indsatser hos virksomheder inden for miljø og klima, sociale forhold og virksomhedsadfærd. Dette dækker både over miljø- og klimamæssige forhold, såsom CO2-udledninger, klimatilpasning, cirkulær økonomi mv., men også om sociale arbejdsforhold og virksomhedskultur.
Den nye lov om bæredygtighedsrapportering (CSRD) indbefatter store virksomheder og børsnoterede virksomheder, hvorimod SMV’er, der ikke er børsnoterede, ikke er omfattet af disse lovkrav.
Det betyder ikke, at det ikke er relevant for SMV'er. Selvom det ikke er et krav for små og mellemstore virksomheder, er det stadig et konkurrenceparameter. Der er øget fokus på bæredygtighed igennem hele værdikæden. Forbrugere og kunder stiller krav til de virksomheder, de handler med. Derfor er det afgørende, at virksomheder kan levere den rette data og information til kunder, som understøtter kundernes behov for bæredygtighed.
50.000 virksomheder i EU skal rapportere om bæredygtighed og 2000 danske virksomheder bliver direkte omfattet af bæredygtighedsrapportering.
For at få et hurtigt overblik over ESG og bæredygtighed, kan du se FRI's eget webinar om samme emne her.
Du kan også søge viden fra DI's webinarer om ESG og bæredygtighed her.
DI har også kurser, netværk og og e-læring om ESG, som du kan finde her.
Store virksomheder i EU er blevet pålagt et bæredygtighedsrapporteringskrav, hvor virksomhederne i fremtiden skal dokumentere proces og resultater af en struktureret dobbeltvæsentlighedsanalyse. Det har til formål at påvise virksomhedernes vigtigste påvirkninger af omverden og omvendt. Analysen skal bruges til at skabe grundlag for virksomhedens prioritering af både bæredygtighedsindsatser og -rapportering. Selvom det kun er de store virksomheder, som har krav på rapportering, så vil det også være en fordel for SMV’er, at tænke det ind i deres værdikæde, da der stadig er øget fokus på området. Flere kunder stiller krav til bæredygtighed og det kan derfor være afgørende for konkurrenceevnen.
Nedenfor gennemgås hvordan virksomheder kan gå i gang med ESG:
Ved at sørge for at der både er tænkt interne og eksterne faktorer ind, have klare rammer og mål og fordele ansvaret, vil bæredygtighed og ESG blive en mere integreret del af virksomhedens forretningsstrategi.