FRI Pressekommentar: En god, grøn dag for Europa

Foreningen af Rådgivende ingeniører, FRI hilser EU’s genopretningspakke velkommen og ser gode muligheder for den danske rådgiverbranche.

Onsdag den 10. februar har Europa-Parlamentet endeligt vedtaget den store ’genopretnings- og resiliens-pakke’ der skal genstarte europæisk økonomi efter Coronakrisen gennem blandt andet grøn omstilling og digital transformation. Helt præcis 672,5 mia. euro eller over 5.000 mia. danske kroner er der sat af til projektet, der er en del af den lidt større Next Generation-genopretningspakke på i alt 750 mia. Euro. Pengene bliver stillet til rådighed i form af tilskud og lån til finansiering af nationale initiativer.

Over halvdelen er øremærket til henholdsvis klimatiltag (37%) og digitale forbedringer (20%), og det glæder administrerende direktør i FRI, Henrik Garver, der dog sagtens kunne have set, at endnu flere af midlerne var bundet i den retning. Ikke mindst, hvis man tager de danske briller på. Danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder er nemlig godt rustet til at levere de løsninger, der skaber grøn omstilling, ikke kun i Danmark men også i Europa.

I en pressekommentar udtaler adm. direktør i FRI Henrik Garver:

”Grøn teknologi og bæredygtig omstilling, ligger til højrebenet for mange af vores medlemsvirksomheder. Det kan vi se når vi taler nye energiøer, fleksible energisystemer, bæredygtigt byggeri eller noget helt fjerde. Den rådgivende ingeniørbranche i Danmark står klar med viden og tværfaglig indsigt, og virksomhederne kan levere på en mere ambitiøs grøn dagsorden. Det gælder også i Europa. Og der er nok at tage fat på. Derfor er det i den grad positivt, at genopretningspakken nu er godkendt af Europa-Parlamentet, og mikset mellem økonomisk genopretning og et grønt klimasnit er grundlæggende godt ramt. Næste skridt bliver, at se genopretningspakken omsat i konkrete projekter over hele Europa.”

Læs flere pressemeddelelser

Pressemeddelelse: Danske rådgivere fokuserer på europæisk vækst
Hvor der sidste år sås en stor fremgang i Asien, skal medarbejdervæksten i de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheders udenlandske datterselskaber i år primært findes på de nære markeder. Det viser nye tal fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.