FRI Pressekommentar: Stærke forslag fra Venstre under COVID-19-krisen

De forslag, Venstres formand Jakob Ellemann Jensen præsenterede 24. marts 2020 som elementer i at sikre en fortsat høj aktivitet i erhvervslivet i Danmark trods den igangværende COVID-19-krise, bliver hilst velkommen af Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

Adm. direktør Henrik Garver udtaler: ”Det er stærke forslag fra Venstre. Både forslaget om at lempe anlægsloftet, som jeg også foreslog Regeringen i sidste uge, og forslaget om at hæve tærskelværdierne for, hvornår projekter skal tildeles via udbud. De to forslag vil kunne fremrykke aktiviteter, der på alle planer er nødvendige for Danmark, både ift. klimasikring og i forhold til efterslæbet på kommunale bygninger og veje. I en krise som den nuværende gælder det om at træffe kloge beslutninger, hvor vi både fastholder økonomisk aktivitet og får løftet tilstanden af Danmarks Infrastruktur. Forslaget fra Venstre understøtter dette. Og, hvis vi ser på den State of the Nation 2020-rapport, som FRI lancerede her i starten af marts, så er der nok af projekter og initiativer at tage fat på”

Brev til Regeringen

State of the Nation

Kontakt

Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI: Adm. direktør Henrik Garver 3525 3742 eller hg@frinet.dk

Pressefotos findes her /pressefotos

___________

Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, er brancheforening for rådgiver- og ingeniørvirksomheder.

FRI står for uafhængig rådgivning. FRI står for bæredygtig udvikling. FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen.

• FRI’s medlemsvirksomheder beskæftiger ca. 27.000 medarbejdere i Danmark og internationalt og har en global omsætning på mere end 26 mia. kr.
  • De store FRI virksomheder er blandt de største virksomheder i Europa inden for rådgivende ingeniørvirksomhed.

Læs flere pressemeddelelser

Pressemeddelelse: FRI: Klimarådet bør skærpe fokus på carbon footprint i bygge- og anlægsprojekter
Klimarådet fremlagde mandag rapporten ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion – Retning og tiltag for de næste ti års klimaindsats i Danmark” til regeringen. Rapporten peger på en række virkemidler, fordelt i to hovedspor, for at nå målsætning om at reducere drivhusgasserne med 70 % i 2030. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI kan tilslutte sig rapportens hovedkonklusioner der, hvis de gennemføres, vil kunne flytte en lang række af de bæredygtighedsindikatorer for Danmarks infrastruktur, som fremgår af FRI’s State of the Nation rapport, fra rød til gul og grøn.
FRI: Rigtig gode takter i regeringens forsyningsstrategi
Pressemeddelelse: Regeringen har torsdag præsenteret sit oplæg til en ny forsyningsstrategi. Samlet lægges der op til, at forsyningssektorerne skal effektiviseres for 5,9 mia. kr. frem til 2025. Der er mange positive takter i strategien, ikke mindst konkurrenceudsættelse af flere opgaver og en øget konsolidering i forsyningssektoren.
Pressemeddelelse: Ingeniører og arkitekter cementerer samarbejde
Der er behov for, at rådgiverorganisationerne arbejder endnu tættere sammen på mange af de aktuelle dagsordner som fx de danske klimahandlingsplaner og en ny frivillig bæredygtighedsklasse. Danske Arkitektvirksomheder og Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er derfor gået sammen om et fælles ”Memorandum of Understanding” (MOU).