FRI Pressekommentar: Sundt med internationale regler for CO2-udledning

Onsdag offentliggjorde EU kommissionen sin nye Fit for 55-klimapakke, der skal vise vejen til en drivhusgasreduktion på mindst 55 procent i 2030.

Hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI hilser man som udgangspunkt pakken velkommen:

- Vi er positive overfor at gøre flere af mekanismerne europæiske, frem for nationale. Det er grundlæggende sundt, da CO2 ikke kender grænser, og da kvotesystemet samtidig skaber et marked, og sætter en reel pris på CO2-udledning, siger Adm. Direktør i FRI, Henrik Garver, der dog er forsigtig med at vurdere forslagets endelige værdi.

- Nu skal vi have set nærmere på udspillet hen over sommeren, og på den baggrund lave en mere reel vurdering af betydningen for Danmarks klimaindsats, herunder hvordan det spillet sammen med vores egen 70 pct. målsætning i Danmark, og den indirekte betydning for rådgiver- og ingeniørvirksomhederne, siger han.

Læs flere pressemeddelelser

FRI Pressekommentar: Finansloven kan gøres langt grønnere uden at sprænge budgettet
Det finanslovsudspil, regeringen fremlagde mandag, får flere steder kritik for ikke at indeholde grønne initiativer nok. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, savner også, at den grønne omstilling prioriteres yderligere. Det handler ikke kun om de store løsninger, men også om at afsætte de nødvendige ressourcer til at sikre den rigtige regulering. Det sidste er realistisk inden for en mere snæver økonomisk ramme.