Forsigtig optimisme blandt danske rådgivere

Foreningen af Rådgivende ingeniører, FRI, udkommer i dag med deres halvårlige konjunkturmåling. Den viser, at branchen overordnet set er kommet helskindet igennem Coronapandemien og tror på lysere tider forude.

Væksten fra 2. halvår 2020 er fortsat ind i 2021. Det viser den seneste konjunkturmåling, hvor det ses, at FRI-virksomhederne oplever en fremgang i ordrebøgerne. Fremgangen kan dels forklares med at anlægsloftet for kommuner og regioner er hævet i 2021, dels som en effekt af politiske aftaler fra 2020 - herunder det styrkede fokus på at få accelereret den grønne omstilling.

Derudover ser det ud til, at de private investorer igen investerer i nye bolig- og erhvervsejendomme.

Rådgiver- og ingeniørvirksomhederne i FRI forventer fortsat flere ordrer og en vækst i antallet af ansatte i de kommende seks måneder – selvom der er usikkerhed om den allernærmeste fremtid.

Unik situation

Optimismen og de lyse udsigter glæder administrerende direktør i FRI, Henrik Garver:
- Det er alt i alt gode tal og naturligvis også gode nyheder. 2020 har været et hårdt år, og det kan man også mærke hos os, selvom vores medlemmer forholdsvis har klaret sig rigtig flot igennem den noget specielle situation. Hvis man sammenligner tallene fra denne måling, med dem, vi foretog i henholdsvis foråret og efteråret 2020, så er det tydeligt at mærke, at det opsving vi så afløse usikkerheden efter det første halve år med Corona er ved at ebbe ud. Trætheden har meldt sig, og de vekslende nyheder om, hvordan pandemien udvikler sig og bliver håndteret, ses i forventningerne til de næste tre måneders ordrebeholdning, siger Henrik Garver, men uddyber, at det generelle billede med god grund ser noget mere lyst ud:

- Den umiddelbare forsigtighed er heldigvis kun et øjebliksbillede. Man kan se på tallene, at den tydelige, men også midlertidig effekt af det suspenderede anlægsloft i 2020, er ved at ebbe ud. Men så snart vi beder virksomhederne om at se bare seks måneder frem, er det helt andre positive tilbagemeldinger, vi får. Der lader til at være en forventning om, at situationen snart forbedres. Og samtidig er både den accelererede grønne omstilling og ikke mindst det kommende infrastrukturforlig gode nyheder, der varsler masser af store, relevante opgaver for rådgiver- og ingeniørvirksomhederne i FRI, ikke mindst inden for energi- og infrastruktursektorerne, slutter han.

Læs flere pressemeddelelser

FRI Pressekommentar: Tillykke til de nye studerende - fremtidens klimakæmpere
Uddannelses- og Forskningsministeriet oplyser, at 93.388 i år har søgt ind på en videregående uddannelse ved deadline mandag. Mandag eftermiddag oplystes det, at 3647 var søgt ind som civilingeniør og 3536 som diplomingeniør. Det er et lille fald i forhold til rekordåret 2020, men dog på niveau med tallene fra 2019.
FRI Pressekommentar: Ærgerligt med tilbagegang på STEM-uddannelser
FRI Pressekommentar: Regeringen lander fornuftigt kompromis med KL.
Tirsdag aften blev KL og Regeringen enige om den nye økonomiaftale for 2022. Hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, ser vi aftalen som et godt kompromis med mange positive tiltag, men også med et stærkt problematisk fokus på irrationelle konsulentbesparelser.