Pressekommentar: De unge vil være ingeniører – det skal de også have mulighed for

Ansøgertallene til de videregående uddannelser blev offentliggjort onsdag, og viser blandt andet en vækst på 15% i antallet af ansøgere til ingeniøruddannelserne – og 9% for det samlede STEM-område.

Sammenholdt med, at den samlede stigning i antallet af ansøgere til de videregående uddannelser ”blot” har været på 5%, er det positiv læsning, hvis man spørger Adm. Direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, Henrik Garver:

- Det er virkeligt positivt at se, at de unge i stigende grad vælger ingeniørfaget til. Og at diplom- og civilingeniøruddannelserne indtager henholdsvis en flot 3. og 5. plads på listen over de mest søgte uddannelser.  Når jeg læser tallene, er jeg ikke i tvivl om at en del af succesen skyldes, at de danske ingeniører er lykkedes med at stå stærkere som branche og som fag. Indsatserne i initiativer som ’Engineer the Future’ virker lykkeligvis, siger han og fortsætter:

- Men, jeg er heller ikke i tvivl om, at noget af succesen meget direkte skyldes, at der blandt unge uddannelsessøgende er et ønske om at skabe forandring og ikke mindst om at kunne bidrage til at accelerere udviklingen mod en zero-emissions verden. Og her er det centralt, at der blandt de unge er en tro på, at de projekter som bl.a. rådgiver- og ingeniørvirksomheder lykkes med, og er med til at skabe, fra klimasikring over grønt byggeri, bæredygtig infrastruktur og til energiøer, netop bidrager til at skabe den forandring.

Der er dog også bekymring at spore hos Henrik Garver, der derfor har en bøn til de danske politikere bag den nye uddannelsesreform:

- Nu er det mit håb, at flest mulige af de kvalificerede ansøgere også bliver optaget. For vi har brug for flere, og stadigt bedre uddannede kandidater. Og derfor kan jeg godt blive ærgerlig over både sidste uges uddannelsesreform, og den tidligere S-regerings aftale om udflytning af uddannelser. Vi har brug for alle talenterne, når de kommer ud i løbet af fire, fem, seks år, med en stærk uddannelse der har rustet dem til at arbejde med fremtidens udfordringer, ved at bygge på den viden som er skabt gennem årtusinder, slutter han.