Pressemeddelelse: Årets unge FRI-rådgiver 2023 - Finalist nummer tre: Jyothsna Amrith, Projektleder, Atkins

Hvert år siden 2009 har Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI kåret årets unge FRI-rådgiver. En rådgivende ingeniør på max 35 år, der er ansat i en af foreningens medlemsvirksomheder, og som har udrettet noget ekstraordinært via sit talent og arbejdsindsats.

Det er de unge rådgiveres ledere, der nominerer dem, og et udvalg i FRI’s bestyrelse, der udvælger de fem finalister i konkurrencen om årets pris. Alle fem finalister indstilles til den europæiske konkurrence EFCA Future Leader of the Year, og vinderen får desuden sponsoreret et undervisningsforløb, der kvalificerer til FIDICS Future Leaders Management Certificate.

Kåringen af Årets unge Fri-rådgiver 2023 finder sted under FRIs årsmøde torsdag 2. marts, og vi præsenterer hver dag i ugen før en af de fem finalister.

Jyothsna Amrith er 34 år gammel og er ansat som projektleder inden for Spor og Anlæg i Atkins i København og udlånt til Atkins Norge. Jyothsna har været ansvarlig for en række jernbane, letbane og metro projekter spredt over hele verdenen. Hun er blandt andet nomineret på baggrund af sit arbejde med udbygningen af Bybanen i Oslo og Jakarta Mass Rapid Transit i Jakarta, Indonesien.

Prisvindende pionerarbejde inden for jernbaner

Projektet Bybanen er en offentlig transportnetværksløsning i Bergen, Norge, der skal fungere som rygraden i byens offentlige transportsystem.  Det er ikke bare et letbaneprojekt, men involverer både byudvikling og byplanlægning. Projektet bød på flere innovative løsninger. Bybanens universelle udformning er et stykke pionerarbejde og er blevet tildelt Innovationsprisen for ”Universelt Design” - et grundprincip for Bybanens overordnede konstruktion, der har der har til formål at gøre transporten funktionel, forudsigelig og lettilgængelig for alle.
En del af Jyothsnas rolle var at udvikle en baneløsning, der både tilgodeser passagerernes komfort, stabil drift og bæredygtighed. Der var flere sportyper, der skulle integreres for at passe ind i byens og landskabets naturlige omgivelser. Derfor blev 200 træer for eksempel flyttet i stedet for at blive fældet.

Chefen: ”Afgørende for samarbejdet”

Siden 2016 har Jyothsna fungeret som kontaktflade mellem Atkins Indien og Atkins Danmark. Hendes indsats var afgørende for at udvikle det samarbejde, som er afgørende for Atkins Danmark på det konkurrenceprægede marked. Sideløbende med dette strategiske arbejde har Jyothsna varetaget det tekniske ansvar for danske projekter for Banedanmark i Atkins Danmark og har været udstationeret på projektet Bergen Bybane, hvor hun har modtaget fremragende respons fra kunden. Sammen med udstationeringen deltager Jyothsna løbende i ledermøder mellem Aktins Danmark og Atkins India, hvor hun er involveret i udviklingen af et initiativ, hvor medarbejdere fra Atkins Indien er tilknyttet afdelingerne i Danmark som ”fast” medarbejder på linje med det danske personale.

At lykkes med flere udstationeringer og samtidig fortsætte faglig udvikling i Indien, England, Danmark og Norge kræver mod, udholdenhed og store personlige og interpersonelle færdigheder, udtaler Peter Lassen Skrubbeltrang, Afdelingschef, Spor og Anlæg i ATKINS Danmark.

Kunden: ”Unik forståelse af jernbaner”

- Jyothsna har en unik forståelse af jernbanerelaterede problematikker. Hun supplerer dette med fremragende kommunikationsevner, som gjorde det nemt for både projektets designere og BBAS, der står som bygherrer og fremtidig vedligeholder af infrastrukturen, at komme frem til en gensidigt tilfredsstillende løsning. Da Jyothsna kom med i projektet, kunne samarbejdet mellem BU og BBAS have været bedre. Men det blev markant forbedret gennem Jyothsnas kommunikationsevner og hendes evne til at skabe tillid mellem de to organisationer.

Jyothsna har bidraget til en bedre gensidig forståelse mellem designer, entreprenør, bygherre og slutbruger og dermed skabt basis for forbedrede løsninger, udtaler projektdirektør for udbygning af Bybanen, Terje Simmenes.

Læs mere om konkurrencen Årets Unge FRI-rådgiver