Pressemeddelelse: De danske rådgivere får ny formand

Direktør i COWI, Henrik Winther overtager posten som bestyrelsesformand for Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

- I en tid, hvor verden forandrer sig hurtigere end vi har set det i generationer, har vi som rådgivere og ingeniører – og det gælder alle, fra de største selskaber og helt ud til enkeltmandsvirksomhederne - en særligt kritisk samfundsopgave. For vi er en af grundstenene i den udvikling, der skal bære os igennem både energi- og forsyningskriser, den digitale transformation og den grønne omstilling. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi står sammen om at sikre branchen gode, stabile rammevilkår gennem fornuftige og politisk brede aftaler.

Det fortæller den nye formand for Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Henrik Winther, der netop er blevet valgt på den årlige generalforsamling i FRI, torsdag den 2. marts.

Det var en enig bestyrelse, der indstillede den 52-årige COWI-direktør som ny formand, da den nu tidligere formand, Christian Listov-Saabye, som har siddet på posten i to år, valgte ikke at genopstille. Generalforsamlingen valgte Henrik Winther med samtlige afgivne stemmer. Henrik Winther, der har mere end 25 års erfaring fra den rådgivende ingeniørbranche, ser frem til at trække i arbejdstøjet, og videreføre det vigtige arbejde med samspillet mellem de danske rådgivere. Og med at sikre de rammebetingelser, der skal til, for at den rådgivende ingeniørbranche på optimal vis kan understøtte de kommende års gigantiske opgave med at sikre den grønne omstilling, forsyningssikkerheden og velfærden i Danmark:

Dobbelt udfordring

- Jeg er først og fremmest både glad og stolt over den tillid, mine branchekolleger har vist mig ved at lade mig stå i spidsen for en forening, der repræsenterer mere end 14.000 arbejdspladser i Danmark – og mere end 33.000 globalt. Med den tillid følger der naturligvis også et stort ansvar. For FRI-virksomhederne står over for en af de største dobbeltudfordringer nogen sinde. På den ene side er der en række kæmpe samfundsopgaver foran os som virksomheder, som vi må og skal bidrage til at løfte, og samtidig har vi som branche den største udfordring med rekruttering af kvalificeret arbejdskraft, vi nogensinde har set, siger Henrik Winther og fortsætter:

- Så vi kommer til at arbejde hårdt for at sikre, at vores uddannelsessystem og lovgivning understøtter det stigende behov for kvalificerede kandidater – danske og internationale. Og at vi som virksomheder er klar til at tage imod alle, der kan og vil, på en måde, så det er attraktivt at skabe sig en karriere i en rådgivende ingeniørvirksomhed.

FRI’s administrerende direktør, Henrik Garver, glæder sig til samarbejdet med den nye formand:

- Henrik Winther er den helt rigtige nye formand for FRI. Han har senest været en del af vores formandskab og aktiv i en række FRI-udvalg, ikke mindst som leder for FRI’s Forum for diversitet og ligestilling. Jeg kender ham godt og har stor tiltro til at han kan tage brancheansvaret på sig, det har han allerede vist. Derfor kan jeg med stor sikkerhed sige, at han er et godt valg til posten, og jeg ser frem til et stærkt og tæt samarbejde.

Ved årets generalforsamling i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, blev bestyrelsen i øvrigt styrket med Camilla Hummer, Forretningschef for Transport i MOE og Ole Fritz Adeler, Adm. direktør i EnviDan.