FRI Pressekommentar: Regeringens stramme finanslovsforslag kan blive dyrt

Regeringen fremsatte i dag sit forslag til finansloven for 2023. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, anerkender overordnet behovet for en stram finanspolitik hen over det næste år med de udfordringer, Danmark står i, men der er plads til forbedringer i de kommende forhandlinger.

I Finanslovsforslagets navigeren mellem bundne opgaver, opstramning og udvikling af Danmark er der særligt to punkter, der bekymrer adm. direktør i FRI, Henrik Garver:

- Sundhed, hvis nye midler prioriteres på de rigtige indsatser, en fortsat Coronaindsats og styrkelsen af det danske forsvar samt det sikkerhedspolitiske diplomati, er tre af de bundne opgaver. Det er dog også områder, hvor det koster noget at komme i mål, særligt hvis det skal være mere en symbolpolitik. Det samme gælder klimaindsatsen og den grønne omstilling. De bundne opgaver, kombineret med de udfordringer der følger af stigende inflation og mangel på arbejdskraft, gør det derfor naturligt, at der på en række andre områder skal føres en mere stram økonomisk politik, siger han og fortsætter:

- Men det er alligevel bekymrende at se, at Regeringen de facto foreslår at fjerne 6 mia. kr. fra den offentlige investeringsramme i 2023. Vedligeholdet og renoveringen af den offentlige bygningsmasse og infrastruktur er i forvejen et underprioriteret område – og vi risikerer, at tilstanden på eksempelvis veje og broer forringes i en grad, så det bliver dyrere at genoprette op, når vi på et senere tidspunkt bliver tvunget til det. Og der er ingen garanti for, at den økonomiske situation er lettere på det tidspunkt.

- Hertil kommer at Finanslovsforslaget har en åbenlys mangel ift. at håndtere manglen på arbejdskraft, det gælder både ift. uddannelsespolitik og ift. vilkårene for international arbejdskraft i Danmark. Så selvom Regeringen kun åbner et forhandlingsrum på 600 mio. kr. Så er der reelt meget mere, og meget vigtigere emner at forhandle om, tilføjer Henrik Garver.

Link til regeringens finanslovsforslag (fm.dk)

Læs flere pressemeddelelser

FRI Pressekommentar: Forsyningskrisen kræver langsigtet planlægning
Regeringen har afholdt pressemøde om den kommende tids håndtering af den aktuelle forsyningskrise på energiområdet. I FRI er der stor enighed i, at det er nødvendigt at imødegå den alvorlige situation Danmark, på linje med resten af Europa, inden længe kan stå i.
FRI Pressekommentar: Fornuftigt at gentænke mulighederne omkring udenlandsk arbejdskraft
Erhvervslivets Tænketank, AxcelFuture, udkom i uge 34 2022 med rapporten ”Vejen til mere udenlandsk arbejdskraft”. I Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, har man længe eftersøgt konkrete tiltag, der kan understøtte virksomhedernes behov for kvalificeret arbejdskraft. Rapportens analyse og løsningsmodeller vækker derfor genklang hos Adm. direktør i FRI, Henrik Garver.
FRI Pressekommentar: Løsningen på faldet i studieoptaget findes
Onsdag d. 27. juli offentliggjorde Uddannelses- og Forskningsministeriet tallene for antal optagede på de videregående uddannelser. 60.034 skal starte på en af landets videregående uddannelser i år. Det er et fald på hele 9 procent forhold til “før Corona”-normalen i 2019. Udviklingen på ingeniørfagene og inden for STEM-fag generelt er mindre dramatisk, men også her er der sket et fald.