Pressemeddelelse: Årets unge FRI-rådgiver 2023 - Finalist nummer et: Mads Holten Rasmussen, Udviklingschef, NIRAS

Hvert år siden 2009 har Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI kåret årets unge FRI-rådgiver. En rådgivende ingeniør på max 35 år, der er ansat i en af foreningens medlemsvirksomheder, og som har udrettet noget ekstraordinært via sit talent og arbejdsindsats.

Det er de unge rådgiveres ledere, der nominerer dem, og et udvalg i FRI’s bestyrelse, der udvælger de fem finalister i konkurrencen om årets pris. Alle fem finalister indstilles til den europæiske konkurrence EFCA Future Leader of the Year, og vinderen får desuden sponsoreret et undervisningsforløb, der kvalificerer til FIDICS Future Leaders Management Certificate.

Kåringen af Årets unge Fri-rådgiver 2023 finder sted under FRIs årsmøde torsdag 2. marts, og vi præsenterer hver dag i ugen før en af de fem finalister.

Mads Holten Rasmussen er 34 år gammen og ansat som udviklingschef hos NIRAS i Allerød. Mads kombinerer sin viden som HVAC-ingeniør med sin Ph.D inden for linked data til at udnytte potentialet i digitale teknologier, ift. rådgivende ingeniørvirksomheder og byggeriet generelt. Han er blandt andet nomineret på baggrund af sit arbejde med BART (Byggeriets Automatiske Regeltjek).

Digitalt værktøj renser ud for fejl i byggeriet

BART (Byggeriets Automatiske Regeltjek)-projektet var et samarbejde mellem blandt andet Bygningsstyrelsen, Københavns Universitet, DTU og en stribe kommuner – der havde til formål at højne kvaliteten af byggeprojekter gennem automatiske regeltjek, der kan oplyse om, hvor en model afviger fra de krav, der stilles til byggeriet. Det sparer ikke kun tid, men også penge, da man kan opdage endnu flere fejl og mangler, og det er meget billigere at rette disse, mens projektet stadig er på tegnebrættet.
Mads Holten Rasmussen stod for at opbygge en metode til at kunne tjekke indirekte krav, dikteret af ydre omstændigheder, og gøre dem forståelige for computeren. Helt konkret muliggjorde det at udlede brandsektioneringsvægge ud fra de tilstødende rums funktion sådan, at man kunne tjekke placering af brand- og røgspjæld. En opgave, der i dag kræver, at man sammenholder flere forskellige datagrundlag, og derfor er en meget håndholdt og ressourcekrævende proces.

Chefen: ”En evne til at formidle det komplekse enkelt”

- Mads er vældig nysgerrig og iderig. Han søger ikke ind i ”plejer”, men spørger: Hvordan kan vi løse dette smartere? Og går straks i gang med at knække koden.
Som udviklingschef er det hans faglige mål at kunne rådgive kunderne i forhold til at kunne træffe mere oplyste og dermed bedre beslutninger ved hjælp af digitalisering og databehandling. Mads ynder at kalde sin computer for hans mixerpult.
Han kan formidle sin ekspertise og få det komplekse til at fremstå enkelt ved hjælp af eksempler, historier og analogier. Han kender værdien af eksemplets magt og kan forklare kunderne i øjenhøjde, hvad de får ud af det, uden at de skal kunne forstå detaljerne, siger Koncerndirektør for byggeri i NIRAS, Mads Søndergaard.

Kunden: ”I gode hænder”

- Mads har drevet teknologi-sporet i BART-projektet og løfter den rolle med en autoritet, der betyder, at man både føler sig i gode hænder.
Jeg blev introduceret til Mads, da jeg startede forløberen for BART-projektet op i Københavns Lufthavne. Her stiftede jeg også bekendtskab med den store viden, han besidder om linked data. Mads skiller sig ud ved at have forståelse for både det meget tekniske og for at have en byggefaglighed, der tilsammen er et perfekt match, når man skal udvikle digitale løsninger til branchen.
Mads forstår samtidig at formidle komplekse problemstillinger og sikrer, at tilhørende er opmærksomme. Ved eksempler og simplificeringer forstår han virkelig at aflevere et budskab, og han brænder igennem med sin entusiasme, siger Chef for Ejendomsdata og -digitalisering i Københavns Ejendomme og Indkøb, Michael Friis Ørsted.

Læs mere om konkurrencen Årets Unge FRI-rådgiver

Læs flere pressemeddelelser