Pressemeddelelse: Årets unge FRI-rådgiver 2023 - Finalist nummer fem: Michelle Kühl, Projektleder, COWI

Hvert år siden 2009 har Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI kåret årets unge FRI-rådgiver. En rådgivende ingeniør på max 35 år, der er ansat i en af foreningens medlemsvirksomheder, og som har udrettet noget ekstraordinært via sit talent og arbejdsindsats.

Det er de unge rådgiveres ledere, der nominerer dem, og et udvalg i FRI’s bestyrelse, der udvælger de fem finalister i konkurrencen om årets pris. Alle fem finalister indstilles til den europæiske konkurrence EFCA Future Leader of the Year, og vinderen får desuden sponsoreret et undervisningsforløb, der kvalificerer til FIDICS Future Leaders Management Certificate.

Kåringen af Årets unge Fri-rådgiver 2023 finder sted under FRIs årsmøde torsdag 2. marts, og vi præsenterer hver dag i ugen før en af de fem finalister.

Michelle Kühl er 30 år gammel og er ansat som projektleder i COWI i Lyngby. Michelle har haft styring med essentielle aspekter af en række store, internationale infrastrukturprojekter. Hun er blandt andet nomineret på baggrund af sit arbejde på projekterne Fornebubanen i Norge og Çanakkale Bridge i Tyrkiet.

Banebrydende bro og metro

1915 Çanakkale-broen åbnede i 2022 – et år før planen - som verdens længste hængebro beliggende uden for Çanakkale i Tyrkiet. Den har et hovedspænd på 2.023 m, tårnhøjder på 318 m og fører en motorvej med 2x3 baner. Michelle har blandt andet været med til at designe broens særlige affugtningssystem, der som beskyttelse mod rust cirkulerer tør luft gennem alle stålkonstruktioner inklusive hovedkabler – hvilket reducerer omkostningerne til vedligeholdelse betydeligt.

Fornebubanen er det største transportprojekt i Oslo, Norge, i mere end 20 år. Det er en ny metrolinje bestående af en 8 km lang tunnel og seks underjordiske metrostationer
Michelle er disciplinleder for VVS-teamet på Fornebu Station- og driftsbase, der har et fodaftryk på 40.000m2. Fornebubanen er et "papirløst" projekt, der flytter grænserne for digital levering til store infrastrukturprojekter. Den digitale tilgang er nøglen i alle projektfaser fra tidlig projektering over konstruktion til drift og vedligeholdelse.

Chefen: ”Dyre ændringer kunne undgås”

- Michelle leder og koordinerer tværfaglige teams, støtter ledelsesteamet, kommunikerer direkte med kunden og pendler hver anden uge mellem Danmark og Norge. Hun var dybt involveret i BIM-implementeringen og BIM-opsætningen på Fornebu-projektet, som er papirløst og banebrydende for digital levering og informationsstyring i store infrastrukturprojekter.
På Çanakkale-broen har Michelle standardiseret processen med åbninger i stålkonstruktioner hvilket medvirkede til, at dyre og tidskrævende ændringer af brodækkets strukturelle integritet i sidste øjeblik kunne undgås. Michelle vil fremadrettet deltage i arbejdet med fuldt ud at automatisere denne proces til den næste store hængebro.

Hun er altid klar til at gå de ekstra skridt, der skal til og elsker at samarbejde med kolleger, joint venture-partnere og kunder. Når der opstår udfordringer, har hun også modet til at tage samtalen med kunden, siger sektionschef i COWI, Mathias Lysholt Hansen.

Kunden: ”Stor støtte for projektet”

- Michelle har været en stor støtte for vores projekt det sidste fire år. Hun har været dybt involveret i design og koordinering af ale mekaniske systemer - affugtning, dræning, brandslukning og mekaniske adgangsfaciliteter. Da de mekaniske systemer er en ret lille - men stadig vigtig - del af projektet, har hun også brugt meget tid på grænsefladekoordinering mellem alle de involverede teams, og har sørget for at finde løsninger, der hverken kompromitterer det strukturelle design eller funktionaliteten af de mekaniske systemer. Michelle med stor beslutsomhed sørget for at løse så mange grænsefladeproblemer som muligt allerede i designfasen for at reducere "overraskelser" på stedet, udtaler Deputy Design Manager på Canakkale Bridge projektet, Dincer Mete.

Læs mere om konkurrencen Årets Unge FRI-rådgiver