Nomineret til Årets unge FRI Rådgiver 2021: Jonas Knudsen, AFRY

Jonas Knudsen er 35 år gammel og er ansat som Projekt- og byggeleder for FRI-virksomheden AFRY i Aarhus. Han er nomineret for sit arbejde med ombygningen af spraytårn 3 for Arla Foods Arinco.

Kompliceret projekt med vokseværk

Spraytårn 3 er en bærende del af det anlæg, hvor Arla Foods Arinco skal producere tørmælksprodukter til børn.  Det eksisterende spraytårn med tilhørende inddamperanlæg skal nedbrydes og erstattes med et nyt 30 meter højt inddampertårn med tilstødende 2 etagers kontrolrumsbygning, og der skal foretages hygiejneopdatering og bygningstilpasning på de blivende anlæg.

Spraytørresystemet i det nye tårn er en prototype, så der har været brug for en innovativ tilgang til processen. Projektets scope er undervejs vokset med en faktor 3 som følge af behov for yderligere forsyninger og højere hygiejnekrav i forhold til de oprindelige konceptdesign. Alligevel har tidsplanen på kun 15 uger været magtpåliggende at holde. Det har betydet, at det har været nødvendigt at holde byggepladsen i drift 20 timer dagligt, 6 dage om ugen, hvilket sammen det høje antal håndværkere på byggepladsen, støjgener overfor naboer og covid-19 hensyn, har stillet store krav til planlægningen og håndtering af byggeprocessen.

Chefen: ”Har ledet nedad, opad, udad og på tværs”

- Jonas har under projektet ledet nedad, opad, udad og på tværs. Foruden den nødvendige styring af det interne arkitekt- og ingeniørprojekt, har han kommunikeret og rapporteret overfor overordnede, med henblik på at særligt fokus på “at turde rådgive”. Han har bistået udarbejdelse samt løbende opdateringer af den samlede tidsplan for både procesudstyrsleverancen, bygningsarbejder og kundens egne leverancer. Jonas har været et sikkert bindeled mellem eget projektteam, kundens projektledelse og brugere, samt kundens øvrige leverandører til projektet, fortæller Jonas leder, Peter Christens, der er afdelingschef for AFRY Food & Pharma.

Kunden: ”Sikrede den korrekte løsning”

- I rollen som projektleder og rådgiver på et yderst komplekst projekt med mange store ændringer
undervejs har han gang på gang demonstreret et utroligt overblik og fremragende personlige og tekniske færdigheder til problemløsning. Jonas er højt respekteret af sine kollegaer, leverandører og underordnede og styrer dygtigt de mange personligheder, der er involveret i vores igangværende projekt.

Hans entusiastiske og optimistiske holdning er smitsom og tjener til at motivere og stimulere både interne og eksterne projektmedarbejdere. Han er en naturlig leder og er, trods sin unge alder, ikke bange for at gå imod meget erfarne eksperter og projektledere for at sikre projektets fremdrift og den korrekte løsning til AFI, siger Dinny Momme, der er Senior Project Manager for AFI Supply Chain Development i Arla Foods Ingredients Group.

Læs mere om konkurrencen Årets Unge FRI-rådgiver

Læs om de øvrige nominerede