Pressemeddelelse: Må vi præsentere: Danmarks mest talentfulde unge rådgivere 2020

Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) kårer hvert år den mest talentfulde rådgiver under 35 år. Dommerpanelet har, fra et stærkt felt af kandidater, udvalgt de fem kandidater, som er med i opløbet om at blive årets unge FRI rådgiver 2020.

På FRI’s årsmøde, den 5. marts 2020, kåres ”Årets unge FRI Rådgiver” blandt de fem finalister – som er blevet shortlistet blandt et større antal indstillede kandidater fra FRI’s medlemsvirksomheder, rådgiver- og ingeniørvirksomhederne i Danmark. De unge rådgivere er valgt, fordi de i deres arbejdsindsats viser den rådgivende ingeniørbranche fra sin bedste side. De unge tilfører desuden noget ekstra, de udviser samfundsansvar, de er innovative, og de kommunikerer godt med kunder, samarbejdspartnere og brugere. Endelig har de lederpotentiale, og ingen af de unge rådgivere er ældre end 35 år.

Adm. direktør i FRI, Henrik Garver, udtaler:

”Vi står igen i år med et særdeles stærkt felt af unge talenter. De fem finalister, som er med i opløbet om at blive årets unge FRI Rådgiver 2020, har alle, i en ung alder, opnået meget flotte professionelle resultater. I år er fire ud af de fem finalister under 30 år, det er i sig selv vildt imponerende. De fem repræsenterer den rådgivende ingeniørbranche, som vi kender den, når den er allerbedst.”

De fem kandidater kommer fra både store og små FRI-virksomheder, og virksomheder med både dansk og udenlandsk ejerskab.

Henrik Garver tilføjer:

”De indstillede projekter viser også bredden i de opgaver, som branchens virksomheder arbejder med: Komplicerede byggeprojekter med ekstremt høje kvalitetskrav, som forskningscentre; gennemtænkte infrastrukturløsninger, hvor der er allermest brug for dem; udvikling af programmer der gør det muligt at anvende nye materialer, og dermed reducere byggeriets carbon footprint; Byudvikling og design af løsninger der reducerer konsekvenserne af klimaforandringer; og renovering og nybyggeri med blik for komplekse processer, nye løsninger, nye metoder og materialer og mange samarbejdspartnere. Det er fem ægte talenter, der kandiderer til prisen i år. Jeg glæder mig til at kåre vinderen på FRI’s årsmøde, den 5. marts, og jeg er slet ikke i tvivl om, at alle fem finalister har potentiale til at blive fremtidige ledere i branchen. De har potentiale til at gøre en forskel for deres virksomheder, for branchen, for Danmark og for den verden vi lever i”.

De fem finalister til prisen som årets unge FRI rådgiver 2020 er:

• Lars Beck Christoffersen, 27 år, COWI – nomineret for innovativ, bæredygtig og kompleks reguleringsplan for Ullensaker Kommune
  • Daniel Fester Henningsen, 28 år, AFM Rådgivende Ingeniører – nomineret for udvikling af programmer til beregning af fiberdosering i terrændæk
  • Kristoffer Lind Krarup, 29 år, AB Clausen – nomineret for renovering og tilbygning af Taastrup Stationscenter, inkl. en transferzone i stål
  • Adam Pekala, 28 år, BuroHappold – nomineret for modellering og styring af designarbejde i forb. med European Spallation Source i Lund
  • Lasse Vester, 32 år, Rambøll Danmark A/S – nomineret for udvikling af designkrav, rådgivning og projektstyring på Western Harbour Tunnel i Sydney

FRI udsender de kommende uger uddybende omtaler af de fem finalister og deres projekter frem til kåringen af vinderen torsdag den 5. marts 2020.

Fakta om Årets unge FRI Rådgiver 2020
I år er det 12. år i træk, at FRI afholder konkurrencen Årets unge FRI Rådgiver. Dommerkomiteen fokuserer på tre hovedkriterier. For det første, den unge rådgivers resultater og position i forhold til sin alder. For det andet kvaliteten af kandidatens ekstraordinære tekniske/faglige kunnen, eksempelvis gennem løsninger, som tilgodeser miljø, innovation, bæredygtighed eller energiforbrug. Endelig er kundens vurdering af rådgiverens arbejde et vigtig parameter – gode rådgivere skaber gode projekter, der giver tilfredse kunder.

FRI indstiller op til fem af de bedste unge FRI-rådgivere til den europæiske konkurrence European Future Leader Award. De indstillede FRI-rådgivere får betalt rejse og ophold til EFCA-konferencen 2020 i Istanbul, hvor vinderen af EFCA-konkurrencen blive kåret. Den danske vinder bliver derudover indstillet til at deltage i FIDIC Future Leaders Management Certificate (FLMC) programmet.

Du kan læse mere om selve konkurrencen her

Kontakt

Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI: Adm. direktør Henrik Garver 3525 3742 eller hg@frinet.dk

Pressefotos findes /pressefotos

___________

Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, er brancheforening for rådgiver- og ingeniørvirksomheder.
FRI står for uafhængig rådgivning. FRI står for bæredygtig udvikling. FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen.

• FRI’s medlemsvirksomheder beskæftiger ca. 29.000 medarbejdere i Danmark og internationalt, og har en global omsætning på 30 mia. kr.
  • De store FRI virksomheder er blandt de største virksomheder i Europa inden for rådgivende ingeniørvirksomhed.

Læs mere om de fem

Pressemeddelelse: Rambøll-ingeniør kåret som Årets unge FRI Rådgiver 2020
Lasse Vester fra Rambøll vinder prisen som årets unge rådgiver af Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI). Den 32-årige tunnelingeniør modtager prisen, fordi han er en komplet rådgiver med en stærk faglighed og et brændende engagement, som smitter. Det er blandt andet kommet til udtryk i hans arbejde på sænketunnelen Western Harbour Tunnel i Sydney.
Pressemeddelelse: Nomineret til Årets unge FRI Rådgiver 2020:  Daniel Fester Henningsen, AFM Rådgivende Ingeniører
Pressemeddelelse: Nomineret til Årets unge FRI Rådgiver 2020: Daniel Fester Henningsen, AFM Rådgivende Ingeniører
Daniel Fester Henningsen er 28 år og en af de fem nominerede til at blive årets unge FRI Rådgiver i 2020. Daniel er civilinstruktør med speciale i bygningskonstruktioner hos AFM Rådgivende Ingeniører og er nomineret for udvikling af et program til beregning af fiberdosering i terrændæk. Programmet er et net-baseret licensprogram, som benyttes ud over landets grænser.